وضعیت در مناطق زلزله زدهٔ هرات؛ مردم به آب آشامیدنی و سایر کمک ها دسترسی ندارند

یکی از روستا های ویران شده در هرات که در آن چشمه های آب و ذخایر آب آشامیدنی نیز از بین رفته است

یک هفته از وقوع زلزلۀ در هرات می‌گذرد، اما زلزله‌زده‌گان هنوز هم با مشکلات زیادی در بخش دسترسی به مواد اولیۀ مورد ضرورت‌٬ روبه‌رو اند.

عدم دسترسی به آب پاک آشامیدنی یکی از این مشکلات است.

سخی یک تن از زلزله‌زنده‌گان و باشندۀ ولسوالی زنده‌جان هرات می‌گوید، بعد از زلزلۀ شنبۀ گذشته آب منطقۀ آنان قابل نوشیدن نیست. او به رادیو آزادی گفت:

"روستاهایی که در اثر زلزله تخریب شده، همه کاریزهایشان هم ویران شده که آب هم گِل‌آلود شده، در قریه‌ها آب نیست، از شهر یا جاهای دیگر به تانکر آب آورده می‌شود، بخاطری که وقتی زلزله شده در قریۀ ما کاریز هم ویران شده."

مجیب که در این چند روز در مناطق زلزله‌زده کمک‌رسانی می‌کند، به رادیو آزادی گفت، در مناطقی که زلزله شده، کاریزها خشک شده و آب چاه‌ها هم گِل‌آلود شده است. او می‌گوید:

"من که به منطقه رفتم این حقیقت بود، همه کاریزها خراب شده بودند، آب آشامیدنی نیست، یعنی در اکثر قریه‌ها کاریزها از بین رفته، بیخی خشک شده بودند، بند شدند در مناطق آب آشامیدنی ضرورت مهم است."

تعدادی اززنان و کودکان خانواده های زلزله زده در یکی از روستا های هرات

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات با تأیید این مشکل می‌گوید، در مناطقی که زلزله شده، آب آشامیدنی گِل‌آلود شده است. او به رادیو آزادی گفت:

"بلی این حقیقت است، مناطقی که خساره دیده و قریه آنجا خراب شده، در کنار آن چاها و کاریزهایی که بوده هم تخریب شده اند و آب مکمل از بین رفته یا هم لای شده که قابل استفاده نیست."

او گفت که آنان به گونۀ مشترک با نهادهای کمک‌رسان تلاش می‌کنند مشکل نبود آب پاک را حل کنند.

مشکل دسترسی نداشتن باشندگان مناطق زلزله‌زده‌ به آب آشامیدنی صحی در هرات در حالی مطرح می‌شود که که برخی مردم محل در صحبت با رادیو آزادی از نرسیدن کمک‌ها در زمان مناسب آن به مردم آسیب‌پذیر شکایت کرده اند.

باشنده گان مناطق زلزله زده که زیر خیمه های کوچک و موقت زنده گی می کنند منتظر دریافت کمک های بشری اند

بر اساس آخرین آمار رسمی که مقام‌های حکومت طالبان هفتۀ گذشته اعلام کردند، در زلزله‌های روزهای شنبه و چهارشنبه هرات چهار هزار نفر کشته و زخمی شدند و ۱۳۵۰ خانه بگونه کامل ویران شده است.

جمعیت هلال احمر ایالات متحدۀ امریکا روز جمعه در خبرنامه‌ای گفته، درحالیکه بیش از ۲۹ میلیون افغان با بحران بشری مواجه بودند، زلزلۀ شدید هرات دیگر هم مردم را با خشک سالی، سیلاب‌ها و مشکلات اقتصادی مواجه کرده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان هم ۱۴.۴ میلیون دالر به زلزله‌زده‌گان هرات درخواست کمک کرده است.

این سازمان روز جمعه در صفحۀ ایکس خود نوشته که تأمین این کمک‌ها برای دستگیری از متضرران زلزله در هرات ضروری است.