زنده گی در زیر خیمه های موقت؛ زلزله زده های هرات شب های دشوار و سرد را سپری میکنند

خیمه های خانواده های مناطق زلزله زده در هرات

بیش از یک ماه از اولین زلزلۀ مرگبار در غرب افغانستان که مرکز آن ولایت هرات بود می‌گذرد، اما هنوز هم شمار زیادی از زلزله زده‌گان شب و روز شان را زیر خیمه و با چالش‌های فراوان سپری می‌کنند.

غلام علی یک تن از باشنده‌گان قریه نائب رفیع ولسوالی زنده‌جان هرات یکی از آن زلرله زده‌گانی است که خانه‌اش به گونه کامل تخریب شده و جای دیگری به رفتن ندارد.

او در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"وضعیت ما مردم خیلی وخیم است، این‌جا منطقه ما سرد است، مریضان ما داخل خیمه‌ها اند، غذا نمی‌رسد، همه چیز ما از بین رفته، اطفال ما همه بخاطر یخی و سرما و از گرد و غبار آلوده‌گی هوا مریض شده‌اند."

منیژه یک زلزله‌زده دیگر که در زلزله‌های مرگبار در هرات مادرش به گونه شدید زخمی شده بود می‌گوید اکنون با مادر مریض خود در خیمه زنده‌گی می‌کند. او همچنان می‌گوید در هوای سرد بیمار شده است:

"بسیار یک وضعیت بدی است، داخل خیمه‌ها هستیم، خیلی وضعیت بدی داریم، سرما خوردیم، مادرم هم داخل خیمه است و وضعیت‌شان خوب نیست."

تعدادی از زنان و کودکان مناطق زلزله زده در ولایت هرات

قدوس خطیبی یک تن از فعالان اجتماعی هرات و از افرادی‌که به زلزله زده‌گان کمک می‌کند هم می‌گوید خانه‌های که در زلزله‌ها آسیب دیده‌اند در برابر باران مقاومت ندارند و به همین دلیل بسیاری از مردم نمی‌توانند به خانه‌های خود برگردند.

او به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"خانه‌ها متأسفانه در بسیاری از مناطق هرات و شهرستان‌های هرات ترک برداشته و آسیب‌های جدی دیده، این آسیب‌های جدی باعث نگرانی مردم شده که اگر به خانه‌های خود برگردند نشود که به زیر آوارها خدای نکرده قرار بگیرند."

اما شماری دیگر از باشنده‌گان هرات می‌گویند باوجود احتمال فرو ریختن خانه‌های شان، به دلیل سردی هوا مجبور شده‌اند دوباره به خانه‌های آسیب دیده‌شان برگردند.

بهاره یک‌تن از آنان به رادیو آزادی می‌گوید:

"نظر به زلزله‌های شدیدی‌که بود هیچ خانه‌ای سالم نمانده، اطفال از هوای سرد مریض شده‌اند، امکان رسیدن خسارات هنوز هم است، ولی بخاطر این‌که شدت زلزله‌ها پائین‌تر است و کمتر شده مردم بیشتر از این به بیرون طاقت کرده نمی‌توانند به همین خاطر به خانه‌ها برمی‌گردند."

تلاش کردیم در مورد مشکلات زلزله زده‌گان از مقام‌های محلی حکومت طالبان در هرات بپرسیم، اما احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات و سخنگوی کمیسیون رسیده‌گی به زلزله زده‌گان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

حکومت طالبان اما پیش از این گفته است که کمک‌های لازم به زلزله زده‌گان صورت گرفته است.

سازمان ملل و برخی از نهاد های امداد رسان کمک های را به زلزله زده گان توزیع می کنند اما آسیب دیده گان زلزله میگویند که مقدار این کمک ها اندک است

این درحالی‌ست که برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) بار دیگر در مورد وضعیت این زلزله زده‌‌گان ابراز نگرانی کرده و با نشر ویدیویی در حساب اکس (تویتر سابق) خود در مورد اطفال زلزله زده‌گان گفته که این خانواده‌های زلزله‌زده با توجه به رسیدن زمستان و مبارزه با سردی هوا به کمک‌های فوری غذایی ضرورت دارند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) هم هفته پیش گفته مع از پول درخواست کرده برای رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان زلزله‌های هرات فقط ۲۶ درصد را بدست آورده اند.

در هفتم اکتوبر زلزله مرگبار ۶،۳ درجه ریشتری و به تعقبب آن در ۱۰ و ۱۵ اکتوبر زلزله‌های شدید دیگر هرات و برخی ولایات همجوار آن در غرب افغانستان را لرزاند، اما در هرات که مرکز این زلزله‌ها بود ویرانی زیاد به وجود آورد.

بر اساس گزارس اوچا، در این زلزله‌ها بیش از ۱۵۰۰ تن کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند، همچنان بیشتر از ۴۸ هزار خانه آسیب دیده که از این میان ۱۰ هزار خانه به گونه کامل ویران شده‌است.