نشریه موسسهٔ گالوپ: دور نمای زنده گی زنان و دختران افغان تاریک است

تصویر آرشیف

نشریه موسسهٔ گالوپ

  • نشریه موسسهٔ گالوپ در صفحه انترنتی خود روی یک سروی تازه منتشر شده مقاله یی را به نشر رسانده است.

این سروی توسط گالوپ به وضعیت زنان و دشواری های زنده گی آنان اختصاص یافته است.

در این مقاله آمده است که در سال ۲۰۲۳ دور نمایی زنده گی برای زنان و دختران در داخل افغانستان و هم زنان و دخترانی که به دلیل نداشتن اسناد از پاکستان به افغانستان تحت حاکمیت طالبان برگشتانده میشوند٬ تاریک است.

گالوپ گفته است پس از حاکمیت طالبان در سال ۲۰۲۱ در افغانستان٬ سروی های این موسسه نشان داده است که زنده گی زنان با چالش ها و محدودیت های فراوانی مواجه است .

گالوپ بر اساس نتایج یک سروی که در آن با زنان در ماه جولای مصاحبه صورت گرفته بود نوشته است که صرف یازده در صد از زنان در افغانستان از آزادی های که داشتند٬ راضی بودند.

این نشریه گفته است که این تعداد به طور بی سابقه یی اندک است و حتی در مقایسه با سایر کشور های که در آن سروی ها صورت گرفته نیز قابل مقایسه نیست.

روزنامه گلوب ایند میل

  • در این میان روزنامه گلوب ایند میل چاپ کانادا در تازه ترین شماره خود مصاحبه یکی از استادان پوهنتون به نام شعیب رحیم را به نشر رسانده که با اشاره به اخراج اجباری مهاجرین گفته است٬ پاکستان و ایران دو کشور همسایه افغانستان هستند٬ اما روش آنان با مهاجرین شرم آور است.

در این تبصره به مشترکات و روابط کلتوری و فرهنگی افغانها با کشور های ایران و پاکستان اشاره شده و با توجه به عملکرد این کشور ها در برابر مهاجرین٬ این روش شرم آور توصیف شده است.

روزنامه واشنگتن پست

  • و روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله یی در مورد روابط حکومت طالبان با پاکستان به نشر رسانده است.

این روزنامه درمقاله خود زیر عنوان « پیروزی طالبان جنگجویان پاکستانی را تشویق کرده و حملات مرگبار نیز افزایش یافته است» می نویسد که آن عده از پاکستانی های فکر می کردند جنگجویان پاکستانی دیگر خطر جدی نیستند٬ حالا با افزایش حملات در حیرت افتاده اند.