سیلاب زده گان مناطق مختلف افغانستان خواهان دریافت کمک های فوری اند

تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور

ولایات مختلف افغانستان در نزدیک به یک ماه اخیر گواه باران‌های شدید، رعد و برق و جاری شدن سیلاب‌ها بودند.

این سیلاب‌های ویرانگر برای مردم تلفات جانی و خسارات مالی به جا گذاشته است.

برخی متضرران این رویدادها در ولایات مختلف می‌گویند که به دلیل از بین رفتن زمین‌ها و مواشی‌شان با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو اند و از حکومت طالبان و نهادهای امدادرسان می‌خواهند که به آنان کمک کنند.

اسدالله، باشندۀ ولسوالی انجیل ولایت هرات می‌گوید، روز گذشته برخی نقاط این ولسوالی از جمله شهرک ابولفضل، محل انقلاب و محل سیدآباد گواه جاری شدن سیلاب‌های زیادی بودند:

"دیروز ساعت شش و نیم بود که سیلاب آمد و سه منطقه را آب گرفته، سیلاب از حد زیاد بود، آب به خانه‌های مردم آمد، خانه‌ها گل آلود شده، امکان دارد مردم به کمک‌های اولیه نیاز داشته باشند."

بارنده گی های شدید و تخریبات ناشی از سیلاب در هرات

غوث‌الله توحید، باشندۀ ولسوالی نوزاد هلمند به رادیو آزادی گفت:

"تاکنون کشت‌های گندم، زیره و سولرهای آفتابی مردم خساره دیده، خانه‌های مردم در بسیاری جاها چپه شده، از دولت می‌خواهیم به مردم کمک کند."

حسن، باشندۀ ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور در مورد خسارات وارده به این ولسوالی به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب‌ها در ولسوالی لعل و سرجنگل زیاد خساره رسانده، دیوارها را ویران کرده، مواشی را کشته، زمین‌های مردم را تخریب کرده، خواست ما این است که کمک شود."

این سیلاب‌ها به ویژه سیلاب‌های روز یک‌شنبه نه تنها به مردم تلفات جانی و مالی رسانده که سبب بسته شدن راه‌های مواصلاتی نیز گردیده و رفت و آمد مردم را با مشکل مواجه کرده است.

شکرالله حلیم، باشندۀ قریه معروف چینۀ ولسوالی سپین غر ننگرهار می‌گوید:

"راه مکتب و کلینیک بند شده، مردم نمی‌توانند مریض خود را به کلینیک انتقال دهند و بازار بروند و مشکلات روزمرۀ خود را حل کنند."

او از حکومت طالبان می‌خواهد به مشکلات مردم این قریه رسید‌گی کند.

محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان در حساب ایکس خود نوشته است که کار پاک‌کاری راه‌های مواصلاتی که اخیراً به دلیل باران‌ها، سیلاب‌ها و رانش زمین در ولایات غور، بدخشان، نورستان و تخار بند شده بودند، جریان دارد.

کودکان یک خانواده سیلاب زده در ولایت کاپیسا

در ویدیوهایی که صبح روز یک‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که به دلیل سیلاب‌ها شاهراه‌های بین برخی ولایات از جمله شاه‌راه بدخشان - تخار هم مسدود شده است و به روی ترافیک بند است.

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ آمار تازۀ تلفات و خسارات باران‌ها و سیلاب‌های اخیر و خواست متضرران برای کمک‌رسانی پاسخ نداد.

اما او هفتۀ پیش با فرستادن یک کلیپ ویدیویی به رسانه‌ها گفته بود از ۶ تا ۹ ماه ثور در نتیجه‌ای باران‌ها و سیلاب‌ها ۸ تن کشته، ۳ تن زخمی و از ۲۲حمل تا اول ثور ۹۹ تن کشته و ۶۳ تن زخمی شده اند.

این درحالیست که بر اساس پیش‌بینی روز شنبۀ ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، کندز، سمنگان و بلخ به روز یک‌شنبه گواه باران‌های شدید، جاری شدن سیلاب و رعد و برق خواهند بود.