حکومت طالبان چهار تُن مواد مخدر را در ولایت‌های هرات و نیمروز آتش زد

آتش زدن مواد مخدر در افغانستان

حکومت طالبان ۴۰۰۰ کیلوگرام مواد مخدر ضبط شده در ولایت‌های هرات و نیمروز را آتش زد. مسوولان محلی حکومت طالبان می‌گویند که این مواد در شش ماه گذشته هنگام قاچاق در شهرها و یا انتقال به بیرون از کشور ضبط شده بود.

محاکم حکومت طالبان یک هزار و یک‌ صد نفر را به اتهام دست داشتن در قاچاق و فروش این مواد محاکمه و به حبس محکوم کرده است.

روند از بین بردن مواد مخدر ضبط شده توسط نظامیان طالبان در ولایت‌های مختلف افغانستان آغاز شده‌است. مسوولان محلی حکومت طالبان در ولایت نیمروز می‌گویند، نیروهای آنان در شش ماه گذشته با انجام عملیات در این ولایت و بررسی وسایط در امتداد سرحدات، دو تُن مواد مخدر را ضبط کرده بودند.

عبدالواسع ریحان، مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه نیمروز به رادیو آزادی گفت که در پیوند به تولید، قاچاق و فروش این مواد یک ‌صد تن دستگیر و به محاکم معرفی شده اند.

" ما دو تُن مواد مخدر را که شامل شیشه، تریاک و چرس می‌شود، در شهر، ولسوالی‌ها و سرحدات، در مناطق مختلف ضبط کردیم و تقریباً پنچ هزار لیتر هم تیزاب است."

در نظام جمهوریت هنگام حریق مواد مخدر ضبط شده هیئت از کابل برای نظارت از آن به ولایات فرستاده می‌شد و نهادهای مسوول خارجی نیز از آن نظارت می‌کردند، اما اکنون حکومت طالبان این صلاحیت را به والی‌ها تفویض کرده و به نهادهای خارجی نیز اجازه نظارت را نمی‌دهند.

در همین حال در ولایت هرات نیز دو تُن مواد مخدر، شامل (۷۱) کیلوگرام شیشه، (۲۴) کیلوگرام هیرویین، (۱۳۰) کیلوگرام ایفدره، پنج‌هزار لیتر تیزاب، هزار عدد تابلیت نشه‌آور، (۴۸۰) کیلوگرام مواد کیمیاوی و (۴۹۱) کیلوگرام تریاک آتش زده شد.

آتش زدن مواد مخدر در هرات، این ولایت به دلیل داشتن مرز مشترک با ایران یکی از اصلی‌ترین کانون قاچاق مواد مخدر به بیرون از افغانستان به شمار می‌رود.

مولوی غلام رسول، عضو دیوان محکمه امنیت عامه محکمه شهری هرات می‌گوید، محاکم آنان در شش ماه گذشته یک هزار تن را که از سوی نهادهای امنیتی به اتهام کاروبار مواد مخدر به آنان معرفی شده بودند، محاکمه و به جزا محکوم کرده است.

" حبس نهایی زندانیان مواد مخدر هفت سال است و این جزاء به اساس حق‌الله از سوی محکمه به آنان داده می‌شود. تمام اموال شان را بر اساس هدایت امیرالمومنین حریق می‌کنیم. "

شهریان هرات و نیمروز، اما از نحوه مبارزه حکومت طالبان با مواد مخدر راضی نیستند، زیرا به گفتۀ آنان با وجود ادعای کاهش کشت کوکنار، دسترسی به مواد مخدر در شهرهای‌شان بیشتر است.

یک تن از شهریان هرات که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که فروش آزاد مواد مخدر سبب شده تا تعداد معتادان در این ولایت کاهش نیابد.

" خورده فروشی مواد مخدر در شهر، کوچه و پس کوچه سبب دسترسی آسان معتادان به مواد مخدر شده و موجودیت معتادان در سطح شهر و بازار هم باعث بی نظمی شهر و هم باعث سرقت وسایل خانواده‌ها شده است که خود این بی بند و باری را در سطح اجتماع به وجود آورده است."

در حال که طالبان ادعا می‌کند که در کاهش کشت کوکنار موفق بوده‌اند، اما در آمار نشر شده توسط نهادهای امنیتی و قضایی حکومت‌شان دیده می‌شود که کاهشی در تولید و قاچاق مواد مخدر به وجود نیامده است.

آمار نشر شده نشان می‌دهد که در دو سال اخیر میزان ضبط مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه شیشه بیشتر شده است.