لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

طالبان از تخریب نزدیک به ‌۱۵۰ کارخانه تولید مواد مخدر کیمیاوی خبر دادند


افراد طالبان
افراد طالبان

حکومت طالبان ادعا می‌کند که بیش از یک‌صد کارخانه تولید مواد مخدر را در یک هفته گذشته در افغانستان از بین برده‌ است.

بر اساس اطلاعات وزارت داخله حکومت طالبان، در این کارخانه‌ها علاوه بر تولید مواد مخدر، مواد کیمیاوی نیز به منظور تولید مواد مخدر کیمیاوی پروسس می‌شد.

کارشناسان مبارزه با مواد مخدر، ادامه تولید مواد مخدر کیمیاوی را خطرناک می‌دانند و هشدار می‌دهند که اگر تمرکز بر مبارزه با آن بیشتر نشود، میزان تولید این مواد از این هم بیشتر خواهد شد.

در ماه‌های اخیر، در میان مواد مخدر ضبط شده در افغانستان، میزان بیشتر آن مواد مخدر کیمیاوی است که در داخل این کشور تولید شده و برای فروش به شهرهای مختلف قاچاق می‌شود.

از این تعداد، ۷ کارخانه در ولایت نیمروز، ۳۶ کارخانه تولید مواد مخدر در ولایت فراه، ۳ کارخانه در ولایت هرات و ۹۷ کارخانه تولید مواد مخدر در ولایت غور تخریب شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که امکانات آنان در بخش مبارزه با مواد مخدر کم است و این امکانات کم آنان نیز در جلوگیری از کشت کوکنار به مصرف می‌رسد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که امکانات کافی برای تخریب مواد کیمیاوی به دسترس‌شان نیست
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که امکانات کافی برای تخریب مواد کیمیاوی به دسترس‌شان نیست

او گفت: "کشت کوکنار در افغانستان صفر است. در راستای قاچاق هم ما تلاش‌های نهائی خود را می‌کنیم که سطح مبارزه ما افزایش یابد و جلو قاچاق گرفته شود، ولی این کار زمان‌گیر است، چون امکانات ما محدود است و تلاش‌های ما هم تا حال بر از بین بردن کشت‌زارها متمرکز بوده است. از این به بعد تلاش می‌شود تا قاچاق هم صورت نگیرد و ممنوعیت بر آن به وجود آید."

از کارخانه‌های کشف شده تولید مواد مخدر، صدها لیتر تیزاب، بته، ومان، رنگ و انواع مواد کیمیاوی که از آن در تولید مواد مخدر استفاده می‌شود، به دست آمده است.

هرچند حکومت طالبان به نهادهای مستقل اجازه نظارت از وضعیت مواد مخدر را در افغانستان نمی‌دهد و تا حال گزارش تازه سازمان ملل متحد نیز نشر نشده، اما گزارش سال گذشته این سازمان نشان داد که تولید و قاچاق مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان به سرعت افزایش می‌یابد.

تحلیل‌گران مبارزه با مواد مخدر می‌گویند، با تمرکز بیشتر طالبان بر مسئله کوکنار، گروه‌های مافیایی به تولید مواد مخدر کیمیاوی که در مقایسه به تریاک چند برابر قیمت و قاچاق آن آسان است، تمرکز کرده‌اند.

دکتر ظفر، معین پیشین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر، مسئله افزایش تولید مواد مخدر کیمیاوی را خطرناک می‌داند.

"هرچند با تریاک مبارزه خواهد شد، اما مواد مخدر دیگر نیز امکان دارد از خارج وارد شود و یا در داخل تولید شود. این خودش یک دردسر است."

در گزارش اخیر اداره نظارت از مواد مخدر و اعتیاد اتحادیه اروپا گفته شده بود که افغانستان به منبع تولید مواد مخدر کیمیاوی و قاچاق آن به اروپا مبدل شده و اکثریت این مواد از مسیر ایران و پاکستان به کشورهای عضو این اتحادیه قاچاق می‌شود.

وزارت داخله حکومت طالبان نیز اخیراً ادعا کرده که بخش زیادی از مواد کیمیاوی برای تولید مواد مخدر در افغانستان از کشورهای همسایه به این کشور قاچاق می‌شود.

XS
SM
MD
LG