لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

سازمان ملل: کشت‌های بدیل کوکنار در افغانستان به دلیل نبود آب زراعتی حاصل بهتری نداده است


یک مرد زراعت‌پیشه در افغانستان
یک مرد زراعت‌پیشه در افغانستان

سازمان ملل متحد می‌گوید، به دلیل نبود سیستم منظم آب‌رسانی و آبیاری، دهقانان نتوانسته‌اند از کشت‌های بدیل کوکنار حاصل بهتری بگیرند.

ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌گوید، هرچند در سال جاری آب کافی وجود دارد، اما کانال‌های منظم برای رساندن آب دریا به مزارع وجود ندارد و این مشکل سبب شده تا کشت‌های بدیل کوکنار نتیجه بهتری ندهد.

در حال حاضر تنها ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و جاپان از طریق اداره‌های سازمان ملل متحد در بخش معیشت بدیل با دهقانان افغان کمک می‌کنند، اما این کمک‌ها تنها در حد توزیع تخم اصلاح شده و کود کیمیاوی بوده و پروژه‌های زیربنایی، به ویژه تأمین آب زراعتی تطبیق نشده است.

نمایندۀ دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، هنگام سفر به بدخشان گفته است که نبود زیربناء در بخش آب سبب شده تا برنامۀ معیشیت بدیل نتیجه بهتری بدست ندهد.

به گفته خانم انوبها سود، دهقانان به وی گفته‌اند که به دلیل نبود آب کافی برای آبیاری زمین‌های زراعتی‌شان، کشت‌های بدیل کوکنار برای‌شان منفعت نداشته است.

" خواست اصلی زنان و مردان دهقان در این‌جا آب است. در این‌جا آب در دریا جاری است، اما با قریه و مزرعه وصل نشده است که در نتیجۀ کشت‌های بدیل کوکنار آب کافی دریافت نمی‌کنند. دهقان‌ها در این‌جا از زمین‌های‌شان در سالی تنها یک بار حاصل می‌گیرند. در گذشته، این‌ها کوکنار کشت می‌کردند، اما حال کچالو و لوبیا کشت می‌کنند، اما برای حاصل بیشتر به آب و کمک نیاز دارند. با زنانی که من صحبت کردم، گفتند چیزی که منفعت مالی نداشته باشد، به معنی بدیل کوکنار نیست. "

حکومت طالبان هنگام تخریب مزارع کوکنار در ولایت بدخشان که به خشونت نیز کشیده شد، با دهقانان تعهد کرد که برنامه‌های معیشیت بدیل را در مناطق‌شان تطبیق کنند و کمک اقتصادی را در اختیار آنان قرار دهند، اما با گذشت سه ماه از آغاز برنامه تخریب مزارع کوکنار در این ولایت، تا حال هیچ کمکی با دهقانان صورت نگرفته است.

محمد ایوب رفیقی، زمین‌دار به این باور است که تنها راه موفقیت برای مبارزه با مواد مخدر و جایگزین ساختن کشت‌های بدیل در افغانستان، اجرایی پروژه‌های زیربنایی در بخش تامین آب زراعتی برای دهقانان است.

" اگر با کشاورزان افغان کمک می‌شود، چیزی که برای زراعت در افغانستان خیلی مهم است، آب است. از هر راهی که این آب را مدیریت می‌کنند، با ساختن بند و یا هر راهی دیگر، این آب باید به شکل درست آن مدیریت شود. چون کشت عنعنوی در افغانستان با آب ارتباط دارد. اگر آب در افغانستان مدیریت نشود و حکومت به آن توجه نکند، با مردم کنار نیاید و جهان را به سرمایه‌گذاری در این بخش قناعت ندهد، راهی دیگری ندارد. "

هرچند در سال‌های اخیر چند بند بزرگ و ده‌ها بند متوسط و کوچک آب در ولایت‌های مختلف افغانستان ساخته شد، اما دهقانان شکایت دارند که برای مسیر دادن آب این بندها به مزارع سیستم منظم ساخته نشده است.

XS
SM
MD
LG