نیروهای اسرائیلی موج تازه‌ای از حملات را در رفح آغاز کرده اند

سربازان اسرائیلی در جنگ با گروه تندرو حماس

شهر رفح در فلسطین شب دشواری را با حضور سربازان اسرائیلی و حملات متواتر هوایی و زمینی سپری کرده است.

ساکنان شهر رفح در جنوب نوار غزه میگویند، بسیاری از خانوادهدها در تاریکی شب، مجبور به ترک خانه ها و خیمه های شان شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، نیروهای اسرائیلی در حال پیشروی به سمت منطقۀ المواسی در نزدیک ساحل در شهر رفح هستند.

این منطقه‌ای است که پس از آغاز حملات اسرائیل در ماه می بر رفح، اردوی اسرائیل در همۀ اعلامیه ها و نقشه های منتشر شده آن را به حیث منطقۀ بشردوستانه معرفی کرده است.

اردوی اسرائیل این گزارشها را تکذیب کرده، گفته که هیچ عملیاتی در منطقۀ المواسی انجام نداده است.

تصویر از یک حمله هوایی اسرائیل به شهر رفح

اسرائیل هدف حملات خود را نابودی آخرین پناهگاه گروۀ حماس در رفح خوانده، شهری که قبل از عملیات اسرائیل بیش از یک میلیون فلسطینی به آن پناه برده بودند.

گروه حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

اردوی اسرائیل در اعلامیه‌ای گفته که بر اساس اطلاعات به عملیات هدفمند خود در رفح ادامه داده و دیروز ۴۵ منطقه از جمله تأسیسات و واحدهای نظامی، راکت اندازها و تونلها را هدف قرار داده است.

ساکنان شهر رفح غزه در حالی از بمباران شدید نیروهای اسرائیل خبر داده اند که تلاشهای میانجی‌ها برای اطمینان از تطبیق قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادامه دارد.

بسیاری از خانوادهدها در تاریکی شب، مجبور به ترک خانه ها و خیمه های شان شده اند.

وزارت امور خارجه حکومت طالبان نیز از این قطعنامه در مورد توقف درگیری‌ها در نوار غزه استقبال کرده است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی این وزارت امروز پنجشنبه ۲۴ جوزا در شبکۀ اکس (تویتر سابق) با استقبال از قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توقف درگیریها در نوار غزه، آنچه را "نسل کشی" عنوان کرده، اولین گام ختم جنگ در آن منطقه خوانده است.

بر اساس خبرگزاری رویترز، حماس نیز از این قطعنامه استقبال کرده، ولی بار دیگر بر موضع قبلی خود مبنی بر اینکه هر توافقی باید ختم جنگ را تضمین کند، پافشاری کرده است.

تلاش‌های جهانی برای آتش‌بس در غزه و رفح

تاکنون اسرائیل این درخواست را رد کرده، گفته که حماس پیشنهاد جدید صلح آمریکا را رد کرده است.

مردم در حال فرار از شهر رفح

میانجی‌های قطری و مصری گفته اند که تلاشهای آنها برای اطمینان از تطبیق قطعنامۀ شورای امنیت ادامه دارد و ایالات متحده نیز از آن حمایت میکند.

پس از توافق آتش‌بس کوتاه مدت در نوامبر سال گذشته، تلاشها برای توقف جنگ در غزه تا هنوز به نتیجه نرسیده، زیرا حماس تأکید میکند که جنگ باید به طور کامل متوقف شود و نیروهای اسرائیلی به طور کامل از این منطقه خارج شوند.

اردوی اسرائیل، جنگ در نوار غزه را پس از حملۀ ۷ اکتبر سال گذشتۀ حماس بر قلمرو اسرائیل آغاز کرد، حمله‌ای که در نتیجۀ آن حدود ۱۲۰۰ تن کشته و حدود ۲۵۰ تن دیگر به گروگان گرفته شدند.

به گفتۀ مسوولین وزارت صحت عامه در نوار غزه تحت کنترول حماس، از آغاز جنگ تا اکنون حدود ۳۷ هزار تن در نوار غزه کشته شده اند.

این ارقام توسط منابع مستقل تایید نشده است.

آرش همایون