لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

وزیر خارجه امریکا در شرق میانه است. آیا طرح آتش‌بس در نوار غزه عملی خواهد شد؟


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که قطعنامه شورای امنیت ملل‌متحد برای تأیید طرح آتش‌بس در نوار غزه آشکار ساخت که جهان از این طرح حمایت می‌کند.

او پس از ملاقات با رهبران اسرائیل سه‌شنبه ۲۲ جوزا در تل‌ابیب به خبرنگاران گفت که به استثنای گروه حماس، همه از این قطعنامه شورای امنیت ملل‌متحد حمایت می‌کنند.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

پیش‌نویس این طرح توسط امریکا به شورای امنیت ارائه شد و با رأی موافق ۱۴ کشور عضو شورای امنیت و رأی ممتنع روسیه تصویب شد.

وزیر خارجه امریکا بار دیگر از حماس خواستار پذیرش این قطعنامه شد و گفت که بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، تأکید کرده که آن را می‌پذیرد.

پس از آغاز جنگ در نوار غزه که هشت ماه از آن می‌گذرد، این هشتمین بار است که انتونی بلینکن برای جلب حمایت از این طرح و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به شرق میانه سفر می‌کند.

وی در جریان این سفر خود قرار است از اردن و قطر نیز بازدید کند.

قطر و مصر برای گفت‌وگوی صلح میانجی‌گری می‌کنند.

این طرح قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ در نوار غزه اواخر ماه گذشته توسط جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا، اعلام شد.

طبق این طرح سه‌مرحله‌ای، قرار است حماس در بدل آتش‌بس پایدار در غزه و خروج سربازان اسرائیلی از نوار غزه، گروگان‌های باقیمانده اسرائیلی را آزاد کند.

گفته می‌شود که حماس هنوز حدود ۱۲۰ گروگان اسرائیلی در اختیار دارد. رئیس‌جمهور جو بایدن این طرح را به عنوان یک طرح اسرائیلی ارائه کرد ولی صدر اعظم بنیامین نتانیاهو با برخی نکات آن مخالفت کرده و گفته که اسرائیل تا از بین بردن گروه حماس و آزادی همه گروگان‌ها به جنگ ادامه خواهد داد.

هرچند حماس از چهارچوب این قطعنامه استقبال کرده ولی هنوز بیانیه رسمی دربارۀ آن صادر نکرده و خواستار تضمین اجرای آن شده است. جهاد طه، سخنگوی حماس، سه‌شنبه گفت که بررسی‌های آن‌ها دربارهٔ اطمینان از اجرای این طرح توسط اسرائیل در جریان است. وی گفت که اسرائیل هنوز به صراحت نگفته که آیا به پایان دادن به "تجاوز" خود در غزه متعهد است یا نه.

صدور قطعنامه شورای امنیت امیدها برای آتش‌بس و پایان جنگ در نوار غزه را تقویت بخشید.

در نتیجه این جنگ، تاکنون طبق آمار وزارت صحت تحت کنترل حماس، بیش از ۳۷ هزار فلسطینی در غزه کشته شده اند. مقام‌ها در نوار غزه همچنین گفته اند که هشتاد درصد از ساکنان نوار آواره شده‌اند. نوار غزه ۲.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. جنگ جاری در نوار غزه با حمله هفتم اکتبر حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی به جنوب اسرائیل آغاز شد. طبق آمار اسرائیل، در این حمله حدود ۱۲۰۰ تن از اسرائیلیان کشته و ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند.

XS
SM
MD
LG