درگیری های مسلحانه به خاطر حق مالکیت زمین در کرم ایجنسی پاکستان ۱۴ کشته بجا گذاشت

نیروهای اردوی پاکستان در خیبرپختونخوا

در نتیجۀ درگیری هایی که از ۲۴ جولای در مورد زمین بین شماری از شیعان و سنی ها در کرم ایحنسی، ایالت خیبرپختونخوا پاکستان آغاز شده، تا اکنون ۱۴ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

طارق اورکزی، خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی در منطقه می گوید که منازعه بر سر زمین بین قریه های مدگی و مالی خیل آغاز شد و بالشخیل، خوارکلی، سده و سایر مناطق نیز گسترش یافته است.

تا هنوز دقیق معلوم نیست که این درگیری را چه کسی آغاز کرده ، اما به گفته مردم منطقه، این درگیری بر سر زمین، بین دو خانواده آغاز شد و به سایر مناطق گسترش یافته است.

حشمت علی، باشنده روستای مالی خلیل به رادیو مشال گفته که "در جریان یک جرگه در بوشهره، که برای حل و فصل منازعه در مورد انتقال ۷۰ جریب زمین دایر شده بود، فیر هایی صورت گرفت و منجر به آغاز درگیری شد."

راه پیمایی مردمی در کرم ایجنسی

میرحسن جان، رییس شفاخانه پاره چینار روز شنبه (۲۷ جولای) به رادیو مشال گفت که تا اکنون در این درگیری ۱۴ تن کشته و بیش از صد تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته میرحسن، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

به گفتۀ خبرنگار رادیو مشال گروهی از بزرگان هنگو در ۲۵ جولای برای صلح بین دو طرف به منطقه رفته اند، ولی تا اکنون تلاش های این بزرگان نتیجه نداده است.

طارق اورکزی، خبرنگار رادیو مشال می گوید که این جنگ چهار روزه مشکلات زیادی را برای باشندگان کرم به وجود آورده است:

"موبایل و انترنت کار نمی‌کند، دفاتر و بازارها بسته است، کمبود مواد خوراکی، نوشیدنی و سایر ضروریات در خانه‌ها وجود دارد، مردم به دلیل این جنگ با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند".

در این منطقه، شیعان و سنی ها در کنار هم زندگی می‌کنند و اختلافات بر سر زمین اغلب منجر به خشونت‌های فرقه‌ای می‌شود. پیش از این نیز چندین بار بر سر زمین در بوشهره درگیری های صورت است.

جنگ چهار روز ادامه یافته و مشکلات جدی را به باشنده گان ایجاد کرده است

حکومت ایالتی خیبرپختونخوا تا هنوز به طور رسمی در مورد منازعه در کرم چیزی نگفته است.

یک سازمان محصلان در پشاور درخواست توقف جنگ در کرم را کرده است.

حسن رضا، رییس این نهاد به روز شنبه (۲۷ جدی) گفت که شماری از جوانانی که د در پشاور درس می خوانند، به دلیل جنگ در کرم نمی‌توانند به خانه‌ها و مناطق شان برگردند. رضا از حکومت خواسته که باید یا راه ها را باز کند و یا مشکلات مردم را توسط هلیکوپتر و یا به طریق دیگر حل کند

در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز در اثر درگیری بین شیعان و سنی ها در بوشهرۀ کرم ایجنسی ده ها تن کشته و زخمی شدند. این دو طرف در سال ۲۰۰۸ میلادی در مری تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن گفته شده که هر منازعه بر سر زمین در کرم باید از طریق جرگه ها حل ‌شود.

آرش همایون