ادامهٔ نگرانی‌ها از گسترش تروریزم؛ امریکا: اجازه نمی‌دهیم تهدیدی از افعانستان متوجه جهان باشد

تعدادی از اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت میکنند.

ایالات متحدهٔ امریکا در واکنش به گزارش سازمان ملل متحد که در مورد گسترش تروریزم در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته، امریکا تلاش می‌کند تا از گسترش تهدیدات و تروریزم از افغانستان جلوگیری کند.

ودانت پاتیل، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ، ناوقت روز پنج‌شنبه (اول اگست) در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در پیوند به فعالیت‌های تروریستی در افغانستان گفت، هرچند شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی (داعش) یک گروه خود‌خواه است و توان انجام حملات به سطح بین‌المللی را دارد، اما اطمینان داد که امریکا از ظهور تهدیدات خارجی "تروریستی" از افغانستان جلوگیری خواهد کرد.

او گفت: "ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان بار دیگر به عنوان نقطهٔ آغاز حملات تروریستی در برابر امریکا و متحدانش استفاده نشود، از ظهور تهدیدات خارجی از افغانستان جلوگیری می‌کنیم."

ودانت پاتیل، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

به‌گفتهٔ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، امریکا با متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی مشترکاً تلاش می‌کند تا در برابر تروریزم مبارزه و از تهدیدات که متوجهٔ آن‌ها است، جلوگیری کنند.

این درحالی‌ست که سازمان ملل متحد به تازه‌گی گفته است که ظهور تروریزم از افغانستان علت مهم نا‌امنی در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

حیا افغان، باشندهٔ کابل: ما نگران بد تر شدن اوضاع در افغانستان هستیم

گروه نظارت و حمایت از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش ۳۴ صفحه‌یی خود که دو روز پیش نشر کرده، از شاخهٔ ولایت خراسان دولت اسلامی، شبکهٔ القاعده و گروه‌ها و افراد مربوط به آن‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته بود که گروه تروریستی داعش هنوز هم تهدید جدی در منطقه است و در حال گسترش تر‌وزیزم در خارج از افغاستان است.

پیش از این به تاریخ ۱۰م جولای گروه نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک گزارش دیگر گفته بود که گروه‌های تروریستی داعش و القاعده می‌توانند برای فعالیت‌های شان پناهگاه‌‌های امن در افغانستان پیدا کنند و این کشور منبع تروریزم است.

در همین حال برخی از افغان‌ها می‌گویند، گزارش‌ها در مورد تروریزم و ناامنی‌های احتمالی آن‌ها را نگران ساخته است.

گروه داعش نیز به عنوان تهدید جدی در افغانستان و از افغانستان به منطقه شناخته میشود.

حیا افغان، باشندهٔ کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت: "ما زمانی‌که از جامعه جهانی خبرهای را در ‌مورد تهدیدات امنیتی در افغانستان می‌شنویم، بسیار ناراحت می‌شویم، به‌خاطری‌که ملت ما بسیار جنگ‌زده است و قربانی زیادی در این راه داده‌است، امیدواریم تا همه مشکلات در افغانستان از طریق گفت‌وگو‌ها حل شود."

از سوی هم شمس‌الله افغان، باشندهٔ ولایت کندز به رادیو می‌گوید: "هر مشکل می‌تواند از طریق گفت‌وگو، تفاهم و‌ نشست حل شود، اخیراً اذهان ما کمی آرام شده بود، اما این نوع اخبار فکرهای ما را نارام می‌کند."

هرچند حکومت طالبان بارها گزارش‌ها از تهدید داعش در افغانستان را رد کرده و از سرکوب این گروه مسلح خبر داده، اما کشورهای مختلف به شمول امریکا و ملل متحد هر از گاهی در مورد فعالیت داعش در اقغانستان و بیرون از این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.