لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

پیشنهاد لایحهٔ تازه در کانگرس امریکا؛ «طالبان باید به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شوند»


تصویر آرشیف: طالبان در کابل
تصویر آرشیف: طالبان در کابل

نانسی میس عضو مجلس نماینده گان کانگرس امریکا روز پنجشنبه لایحه یی را به کانگرس پشنهاد کرد که هدف از آن شناختن طالبان به حیث یک سازمان تروریستی خارجی است، تا مانع برسمیت شناختن نظام آنها در افغانستان شود.

به گفته این عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا، هدف از لایحه قانون این است تا یک پیام واضح فرستاده شود که امریکا به یک نظام که به گفته وی توسط تروریستان کنترول میشود، مشروعیت نمی دهد.

در اعلامیه که توسط دفتر خانم میس به نشر رسیده گفته میشود «تقاضای آزادی و عدالت اینست که هرنوع ظلم و جبر را رد کند و این لایحه ضمانت می کند که امریکا هیچگاه رژیم به گفته او تروریستی طالبان را برسمیت نمی شناسد.»

او همچنان خواست که مجلس نماینده گان لایحه پیشنهادی وی را تصویب کند و جلو برسمیت شناختن طالبان را بگیرد.

ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا
ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا

حکومت طالبان هم اکنون توسط هیچ کشوری برسمیت شناخته نشده، اما یک تعداد از کشورها بدون آنکه نظام آنها را برسمیت بشناسند ، با آن تعامل دارند.

اگر این لایحه تصویب شود، وزارت خارجه امریکا مکلف خواهد بود که طالبان را همچون حکومت حامی تروریزم و یک تنظیم دهشتگر خارجی معرفی کند.

قبل از این یک تعداد زنان افغان از جامعه جهانی خواسته بودند که برای جلوگیری از رفتار تبعیض آمیز طالبان علیه زنان، گام های عملی علیه آنها بردارند.

دیوه پتنگ:هریک نشستی که صورت می گیرد در باره خانم های افغانستان این یک کار مثبت است

دیوه پتنگ ، یک فعال حقوق زنان، در این مورد به رادیو آزادی گفت :

« هریک نشستی که صورت می گیرد در باره خانم های افغانستان این یک کار مثبت است که از طریق گفتگو ما بتوانیم به یک نتیجه بهتر برسیم، خو متاسفانه در وضعیت زنده گی خانم های که در افغانستان هستند ما کدام تغییرات مثبتی ندیدیم. توقع خانمهای که در افغانستان هستند این است که آنها می خواهند که اقلا این گونه نشست ها به آنها یک امید ببخشد.»

از سوی دیگر، چین شاهین یک عضو حزب دموکرات کانگرس گفته که اقدامات سرکوب گرانه طالبان علیه زنان افغان بیشتر شده و به این ترتیب چنین اقدامات طالبان می تواند تبعیض یا اپارتاید جنسیتی شناخته شود.

او به صدای امریکا گفت، تا زمانی که طالبان با زنان چنین رفتار می کنند ، حکومت آنها نباید برسمیت شناخته شود.

خانم شاهین افزود او تلاش می کند که برای کاندیدان ریاست جمهوری امریکا اهميئت موضوع زنان افغان را روشن نماید.

طالبان دروازه های مکاتب و پوهنتون ها را به روی دختران و زنان بسته اند و به زنان اجازه نمی دهند در بسیاری از ادارات دولتی و نهاد های غیر دولتی کار کنند.
طالبان دروازه های مکاتب و پوهنتون ها را به روی دختران و زنان بسته اند و به زنان اجازه نمی دهند در بسیاری از ادارات دولتی و نهاد های غیر دولتی کار کنند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران بسته شده و زنان از کار در اکثریت ادارات دولتی و غیر دولتی محروم شدند. حکومت طالبان همچنان مانع بسیاری از فعالیت های مدنی در این کشور شدند.

در همین حال قرار است روز سه شنبه‌ این هفته کمیسیون حقوق بشر مجلس نماینده گان کانگرس امریکا در باره وضعیت زنان و دختران افغان بحث نماید.

این کمیسیون گفته است که در تقریبا سه سال گذشته بعد از بقدرت رسیدن طالبان در افغانستان وضعیت زنان در افغان بسیار بد شده است .

حکومت طالبان تا حال در مورد این سخنان اعضای کانگرس امریکا چیزی نگفته اند ، اما در گذشته تاکید نموده اند که در افغانستان تمام حقوق مردم به شمول حقوق زنان طبق شرعیت اسلامی تامین شده است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا گفته که زنان و دختران افغانستان از سوی طالبان با تبعیض منظم جنسیتی رو به رو میباشند.

به گفته اتحادیه اروپا تخطی منظم طالبان در بخش آزار و اذیت زنان ممکن است سبب جنایت بشری شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG