بیش از نیمی از عودت‌کننده‌گان افغان از پاکستان را زنان تشکیل می‌دهند

نیمی از پناهندگانی که در یک هفته گذشته از پاکستان اخراج شده‌اند، زنان هستند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) اعلام کرده که بیش از نیمی از عودت‌کننده‌گان از پاکستان به افغانستان در هفته گذشته را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش این ادارۀ سازمان ملل متحد که روز یکشنبه چهارم آگست منتشر شده، از تاریخ ۲۸ جولای تا ۳ آگست سال روان میلادی، ۹۵۳ تن از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند که ۵۱ درصد از آن‌ها زنان بوده‌اند.

بر اساس معلومات «یو ان اچ سی آر»، همچنان ۲۸ درصد از این بازگشت‌کننده‌گان خانواده‌هایی هستند که توسط زنان سرپرستی می‌شوند و ۶۱ درصد از آن‌ها زیر ۱۸ سال سن دارند.

این زنان و خانواده‌ها در حالی به کشور بازگشته‌اند که در سه سال گذشته، زنان در افغانستان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

بعد از بازگشت طالبان در اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی بر زنان در افغانستان وضع شده است.

علاوه بر این، وضعیت اقتصادی اکثریت مردم افغانستان نامساعد است و نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته است.

این در حالی‌ست که شماری از عودت‌کننده‌گان زن از پاکستان که سرپرستی خانواده‌های خود را نیز به عهده دارند، به رادیو آزادی می‌گویند که محدودیت‌های طالبان بر زنان، آنان را با چالش‌هایی در داخل کشور روبه‌رو کرده‌است.

بیشتر در این باره: عفو بین‌الملل خواستار پایان دادن به «بلاتکلیفی مهاجرین افغان در پاکستان» شد

راضیه، یک مهاجر افغان که به‌طور اجباری با خانواده‌اش به افغانستان بازگشته و اکنون در ولایت ننگرهار زنده‌گی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید:

"ما تازه از پاکستان آمدیم، وضعیت ما بسیار خراب است، فقر و بی‌چارگی است. چهار طفل دارم و من و شوهرم هستیم. شوهرم گاهی مزدورکاری می‌کند و گاهی دیگر کارها، ما از گرسنگی چه کار می‌توانیم بکنیم؟ فقر است هر کار پول نیاز دارد. ما هر کاری می‌توانیم انجام دهیم، اما اگر کسی برای‌مان فرصت آن را بدهد."

زنان سرپرست خانواده‌ها از چالش‌های بازگشت به افغانستان می‌گویند

آسیه، باشنده ولایت کابل می‌گوید که چند ماه قبل به اجبار از پاکستان به افغانستان برگشته، اما اکنون در افغانستان با چالش‌های زیادی روبه‌روست.

او می‌گوید:

"چند ماه می‌شود که از پاکستان به کابل برگشتیم. در آن‌جا وضعیت ما بهتر بود، کورس‌های کوتاه‌مدت اشتراک می‌کردم. این‌جا نه کار است، نه درس و نه تفریح. حتی به پارک هم رفته نمی‌توانیم. مثل یک زندانی در خانه بند ماندیم."

بیشتر در این باره:

مقامات ایرانی پس از تلاش‌های فعالان حقوق زنان از تصمیم خود برای اخراج کبری غلامی منصرف شدندنمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد اجلاس مجازی در مورد زنان برگزار می‌کندپولیس پاکستان روند بازداشت مهاجرین افغان را شدت بخشیده استادامهٔ نگرانی از وضعیت آموزش زنان و دختران در افغانستان؛ یونسکو اجلاس ویژه برگزار می‌کند تأکید شماری از زنان بر «به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی» در نشست حقوق زنان افغان در کانگرس آمریکا

این افراد در حالی از دست‌وگریبان بودن با چالش‌های متعددی پس از برگشت به کشورشان شکایت دارند که در پاکستان نیز روز خوشی نداشته‌اند.

پولیس پاکستان حتی هفته گذشته برخی از مهاجران افغان، به شمول زنان، را بازداشت کرد.

پیش از این نیز شماری از مهاجران افغان از مشکلات در روند تمدید ویزه‌شان در این کشور شکایت داشتند و به رادیو آزادی گفتند که در مواردی مجبور به پرداخت رشوه شده‌اند.

با اجرای طرح اخراج مهاجران افغان بدون اسناد قانونی از پاکستان، بازگشت اجباری و داوطلبانه مهاجران افغان به کشور افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، از نوامبر ۲۰۲۳ تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده اند.