ورزشکاران غور برای جلب توجه نهادهای امدادرسان به وضعیت سیلاب‌زدگان، نمایشات ورزشی برگزار کردند

ورزشکاران غور نمایشات ورزشی برگزار کردند تا توجه نهادهای امدادرسان به سیلاب‌زدگان جلب شود

شماری از سیلاب‌زدگان در ولایت غور می‌گویند که به نیازهای اساسی‌شان از جمله سرپناه رسیدگی نشده است. آنان که در سیلاب‌های ماه‌های گذشته خانه‌هایشان را از دست داده‌اند، از مناطق اصلی خود آواره شده‌اند.

این در حالی است که اخیراً شماری از ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی در غور نمایشات ورزشی را به هدف جلب توجه نهادهای کمک‌کننده به وضعیت سیلاب‌زدگان در شهر فیروزکوه برگزار کرده‌اند.

برخی سیلاب‌زدگان که به دلیل از بین رفتن خانه‌هایشان در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند، می‌گویند که نیازمندی‌هایشان زیاد است و توجهی به وضعیت‌شان نشده است. به گفته آنان، در حال حاضر به آب آشامیدنی پاک، غذا و سرپناه نیاز دارند.

سید احمد، باشندۀ روستای جنداک ولسوالی مرغاب که به شهر فیروزکوه بی‌جا شده، به رادیو آزادی گفت: "اطفال ما در زیر خیمه هر روز مریض می‌شوند، هوا زیاد گرم است، برای ما هیچ کمک نشده. ما از دولت و دیگر سازمان‌ها می‌خواهیم رسیدگی کنند. وضعیت مردم خیلی خراب است، هیچ چیز ندارند: آب، نان و سرپناه ندارند، هیچی برایشان مهیا نشده است."

بیشتر در این باره: خانواده‌های سیلاب‌زده در غور منتظر کمک اند، بسیاری از آنان صدای از نهادهای امداد رسان نشنیده اند

سبحان، از دیگر بی‌جاشدگان سیلاب‌های ماه‌های گذشته از روستای کمنج ولسوالی شهرک به شهر فیروزکوه آواره شده، به رادیو آزادی گفت که در کنار دیگر مشکلات، فرزندان‌شان به آموزش دسترسی ندارند. او گفت: "مشکل ما این است که سرپناه، آب صحی، غذا نداریم، کودکان ما دسترسی به تعلیم و تربیه ندارند."

از سوی دیگر، برخی ورزشکاران ولایت غور جمعۀ گذشته برای جلب توجه نهادهای بین‌المللی به وضعیت سیلاب‌زدگان در شهر فیروزکوه، نمایشات ورزشی برگزار کردند. این نمایشات در محلی برگزار شد که صدها خانواده متضرر از سیلاب‌ها خانه‌های خود را در ولسوالی‌های غور از دست دادند و به شهر فیروزکوه پناه آوردند.

متضرران سیلاب‌های غور: بدون سرپناه و دسترسی به آموزش در شرایط سخت زندگی می‌کنیم

ورزشکاران می‌گویند که وضعیت سیلاب‌زدگان وخیم است و هیچ سازمانی به وضعیت آن‌ها توجه نکرده است. عبدالکریم فردوسی، یکی از این ورزشکاران، به رادیو آزادی گفت: "در این سیلاب‌های اخیر، تعداد یک هزار خانواده بی‌جا شده‌اند و اینجا آمده‌اند. نیاز به غذا، آب آشامیدنی صحی و امکانات صحی دارند. از دولت مرکزی و نهادهای امدادرسان می‌خواهیم به داد این مردم برسند و دست‌شان را بگیرند."

سمیع‌الله سروری، یکی دیگر از ورزشکارانی که در این نمایشات شرکت کرده است، به رادیو آزادی گفت: "هدف از برگزاری این نمایشات ورزشی، بخاطر اطفال است که این‌ها بی‌سرپناه هستند، فعلاً در شرایطی زندگی می‌کنند که سرپناه ندارند."

تلاش یک ورزشکار در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با نمایشات ورزشی برای جلب توجه نهادهای بین‌المللی به سیلاب‌زدگان

مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان، هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که کمک‌های ابتدایی از سوی آنان برای این بی‌جاشدگان صورت گرفته است، اما آن‌ها نیاز به کمک‌رسانی بیشتری دارند.

یک ماه پیش، ملابرادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، در سفری به ولایت غور شهرکی را برای یک هزار خانوادۀ متضرر از سیلاب‌ها در شهر فیروزکوه افتتاح کرد. رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور می‌گوید که قرار است در این شهرک برای ۲۰۰ خانوادۀ متضرر از سیلاب‌ها سرپناه ساخته شود.

به گفتۀ او، ۴۰۰ خانواده که خانه‌هایشان در نتیجۀ سیلاب‌ها ویران شده بود، از ولسوالی‌ مرغاب به شهر پناه آورده‌اند. مقام‌های طالبان در غور حدود سه ماه پیش گفته بودند که در نتیجۀ سیلاب‌ها در این ولایت ۵۰ تن جان باخته، صدها خانه ویران شده، هزاران جریب زمین زراعتی از بین رفته و ده‌ها مواشی نیز تلف شده‌اند.

بخش دیگری از نمایشات ورزشی در غور

در ماه‌های پسین، شماری زیادی از ولایات افغانستان شاهد سرازیر شدن سیلاب‌های شدید بوده‌اند که در نتیجۀ این سیلاب‌ها، صدها نفر جان باخته و هزاران خانه به گونۀ قسمی یا کامل تخریب شده‌اند. شمار زیادی از متضرران سیلاب‌ها در ولایات مختلف افغانستان، بارها در گفت‌وگو با رادیو آزادی از کمبود سرپناه، غذا، آب آشامیدنی، خدمات صحی و عدم رسیدگی حکومت طالبان و نهادهای امدادرسان به این مشکلات‌شان شکایت کرده‌اند.

بیشتر در این باره:

خانواده‌های سیلاب‌زده در غور منتظر کمک اند، بسیاری از آنان صدای از نهادهای امداد رسان نشنیده اند تخریب باغ‌های میوه در غور در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیرسیلاب زده: «به آب، آرد و روغن نیاز داریم»تاثیر ناگوارسیلاب‌ها در افغانستان؛ صد‌ها دانش آموز صنف درسی ندارند افزایش انواع بیماری‌ها در مناطق سیلاب‌زدۀ افغانستان قرار است یک شهرک مسکونی برای سیلاب‌زده‌گان غور ساخته شودنگرانی اوچا از کمبود بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان

سازمان‌های کمک‌رسان جهانی نیز بارها در گزارش‌هایشان از وضعیت بد سیلاب‌زدگان ابراز نگرانی کرده‌اند. اکنون ورزشکاران ولایت غور امیدوارند که سازمان‌های امدادرسان به وضعیت بی‌جاشدگان سیلاب‌ها توجه کنند.