انتقادها از برخورد خشونت‌آمیز پولیس ایران با نوجوان مهاجر افغان

مهاجران افغان در ایران از افزایش فشارها و برخوردهای خشونت‌آمیز پولیس ایران شکایت دارند.

نشر ویدیویی از شکنجه و لت‌وکوب یک نوجوان مهاجر افغان از سوی افراد منسوب به پولیس ایران واکنش‌برانگیز شده‌است

ویدیویی‌که تازه در شبکه‌های اجتماعی نشر شده و نشان می‌دهد یک نوجوان در جاده‌ای از سوی پولیس ایران لت‌وکوب و شکنجه می‌شود.
به‌گفتۀ شماری از مهاجران افغان در ایران، این نوجوان سید مهدی یک مهاجر ۱۵ ساله افغان در منطقۀ آبسرد دماوند ایران است.

در این ویدیو که تاریخ دقیق ثبت‌اش مشخص نیست دیده می‌شود که دو مأمور پولیس ایران با لباس شخصی که یکی از آن‌ها زانویش را بر ناحیۀ سر و گردن نوجوان افغانی گذاشته که او در کنار یک موتر پولیس نقش زمین شده و مأمور دیگر نیز با محکم گرفتن بخش‌های دیگر بدن این نوجوان، همکارش را به شکنجه کردن سید مهدی کمک می‌کند.

این مأموران پولیس ایران نه‌تنها این‌که در برابر ناله‌ و فریاد سید مهدی که در حال شکنجه کردن‌اش اند ناشنوا اند، بلکه به التماس و گریه‌های چند زن اطراف‌شان هم بی‌اعتنایی می‌کنند.

سید مهدی که صدایش زیر بار این شکنجه در گلو می‌ماند و خاموش می‌شود، سپس از سوی دو مأمور پولیس ایران به سوی موتر حامل‌شان کشانده می‌شود.

بیشتر در این باره: افزایش محدودیت‌ها بر مهاجران در ایران؛ اقامت افغانها در ولایت آذربایجان شرقی ممنوع شد

این برخورد پولیس ایران با نوجوان مهاجر افغان واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و کتله‌های مردمی داشته است.

پویا، یک مهاجر افغان در ایران، به رادیو آزادی می‌گوید:

"پسر از ناحیه گردن خیلی آسیب شدید دیده بود، بابت این‌که چنین برخورد زشت، چنین برخورد ناخوشایند و چنین برخوردی‌که شایسته‌ای یک کشور بزرگ، شایسته‌ای یک مأمور پولیسی که واقعاً داد از فرهنگ، داد از همدلی و انسانیت می‌زنند، نیست. واقعاً جای تأسف است."

او همچنان گفت توهین و تحقیر، شکنجه و لت‌وکوب از آن رفتارهای حکومت ایران است که این روزها افغانهای زیادی در ایران با آن مواجه می‌شوند.

دینا، یکی دیگر از مهاجران افغان در تهران، نیز می‌گوید اخیراً دو تن از اقارب‌اش از سوی پولیس ایران باوجود داشتن اسناد قانونی بودوباش، لت‌وکوب و بازداشت شده‌اند.

او در مورد برخورد پولیس ایران با یکی از اقارب‌اش گفت:

"از فامیل‌های ما را در همین چند روز پیش که گرفتند بردند، از مترو فکر کنم بردند، او را بسیار زیاد لت‌وکوب کرده بودند، یک شب هم پیش خودشان نگاه کرده بودند، خیلی لت‌وکوب کرده بودند و بعداً رهایش کردند."

بیشتر در این باره:

حکومت طالبان: نزدیک به چهار میلیون نفر طی سه سال اخیر به کشور باز گشته‌اندطالبان: در سال‌های اخیر، مهاجرت‌هایی با «مقیاس وسیع» از افغانستان صورت نگرفته استسازمان حقوق بشری هه‌نگاو: نژادپرستی علیه افغان‌ها در ایران به اوج خود رسیده است

مصطفی، باشنده کابل، نیز ویدیو‌ی شکنجه سید مهدی را در حساب فیس‌بوک خود گذاشته و در واکنش به آن از این عملکرد پولیس ایران انتقاد کرده‌است، به رادیو آزادی می‌گوید:

"از سازمان‌های بین‌المللی مهاجرت خواهش می‌کنم که تا نظارت دقیق بر روند کار مهاجرین در کشورهای مختلف به خصوص ایران داشته باشند و در قبال مهاجرین آنان مسئول اند، ایران هم مسئول است."

شکنجه و بازداشت این نوجوانان مهاجر افغان در حالی واکنش‌برانگیز شده‌است که مجید شجاع، قوماندان عمومی نیروهای مرزی ولایت خراسان رضوی ایران روز سه‌شنبه ششم اگست در نشست خبری گفته است که از آغاز سال جاری تا کنون ۱۵ هزار پناهجوی بی‌سند را در این ولایت دستگیر و به نیروهای سرحدی افغانستان تحویل داده‌‌اند.

در همین‌حال، به تازه‌گی فرمانده کل انتظامی ایران گفته، مهاجران به‌گفتۀ او "غیر مجاز" باید تا پایان امسال خاک ایران را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

مهاجران افغان در ایران از افزایش فشارها و برخوردهای خشونت‌آمیز پولیس ایران شکایت دارند.

در ماه حمل امسال وزارت داخلۀ ایران هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که "مهاجرین افغان باید به سرزمین خود برگردند".

این درحالی‌ست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، خانواده‌های زیادی به دلایل متعدد از جمله تهدیدات امنیتی و ناداری افغانستان را به مقصد کشورهای مختلف به‌خصوص ایران و پاکستان ترک کردند.