نگرانی از فعالیت‌های داعش؛ معاون سرمنشی ملل متحد: داعش از افغانستان تهدید بزرگی برای اروپا است

بیرق گروه داعش

یک مقام بلندپایۀ بخش مبارزه با تروریزم ملل متحد هشدار می‌دهد که شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی ( داعش) در افغانستان خود را تقویت کرده و این گروه به عنوان یک تهدید بزرگ برای اروپا به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس)، ولادیمیر ورونکوف، معاون سرمنشی ملل متحد در امور مبارزه با تروریزم این هشدار را روز پنج‌شنبه، هشتم آگست در گزارش جدید خود به شورای امنیت ملل متحد مطرح کرده است.

او به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفته که شاخۀ خراسان گروه داعش در شش ماه گذشته امکانات مالی و لوژستیکی خود را بهبود بخشیده و تلاش‌هایش را هم برای جذب نیروهای بیشتر افزایش داده است.

ورونکوف افزوده است، در این مدت حمایت افغانان مقیم خارج و شهروندان آسیای میانه از این گروه افزایش یافته است.

تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

به گزارش فرانس پرس، شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی مسئولیت حملۀ ماه مارچ بر یک سالون موسیقی در مسکو را نیز به عهده گرفته که در نتیجۀ آن ۱۴۵ تن کشته شدند.

با آنکه مقام‌های اتریشی به روز چهارشنبه اعلام کردند که چندین فرد مشکوک را در پیوند به برنامه‌ریزی برای حمله بر کنسرت‌های تایلر سویفت، آوازخوان امریکایی در ویانا بازداشت کردند، اما گفته شده که آنها با شاخۀ خراسان داعش در افغانستان ارتباط ندارند.

این خطر وجود دارد که شاخۀ خراسان داعش برخی حملات تروریستی را در بیرون از افغانستان سازماندهی کند

با این وجود ورونکوف یادآور شده که این خطر وجود دارد که شاخۀ خراسان داعش برخی حملات تروریستی را در بیرون از افغانستان سازماندهی کند، چون به گفتۀ او، این گروه جلب و جذب‌ افرادش را بیشتر کرده است.

حکومت طالبان تا زمان تهیۀ گزارش در پیوند به اظهارات جدید این مقام بلندپایۀ ملل متحد واکنش نشان نداده، اما پیش از این گزارش‌ها در پیوند به حضور و تقویت شاخۀ خراسان داعش در افغانستان را رد کرده است.

با این وجود پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، شاخۀ خراسان داعش مسئولیت چندین حملۀ خونین را به عهده گرفته است.

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد

از سوی دیگر انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد در گزارش اخیر خود که در ماه گذشته نشر شد، از تمام کشورهای عضو این سازمان خواست اجازه ندهند که افغانستان بار دیگر به مرکز فعالیت‌های تروریستی مبدل شود. فعالیت‌هایی که به گفتۀ گوترش، دیگر کشورها را نیز متاثیر خواهد ساخت.

گزارش سرمنشی ملل متحد افزوده بود که مقام‌های فرانسه هم به دلیل حملات احتمالی این گروه تدابیر شدید امنیتی را برای بازی‌های المپیک پاریس روی دست گرفتند.

ولادمیر ورونکوف در گزارش تازۀ خود همچنان هشدار داده، این خطر وجود دارد که گروه دولت اسلامی (داعش) و گروه‌های وابسته به آن بخش زیادی از قارۀ افریقا را در کنترل خود درآورند.

او گفت که وابستگان داعش ساحۀ فعالیت خود را در افریقای غربی گسترش داده و یکپارچه کرده اند.

ورونکوف افزود که اگر داعش به نفوذ خود ادامه دهد، سرزمین وسیعی که از مالی تا شمال نایجریا امتداد دارد، می‌تواند تحت کنترل موثر این گروه و گروه‌های وابسته به آن قرار گیرد.