فقر اقتصادی خانواده ها در ولایت غور منجر به افزایش ازدواج‌های اجباری زیر سن شده است

تصویر آرشیف

زهرا شش ماه پیش به دلیل فقر اقتصادی دختر ۱۴ ساله خود را به عقد مردی ۳۰ ساله درآورد.

این بانو که در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور زندگی می کند می گوید که شوهرش ۵ سال پیش در جنگ با طالبان در این ولایت کشته شده و اکنون به دلیل بیکاری و نبود اقتصاد مجبور شده دختر خورد سنش را به عقد مردی درآورد تا هشت فرزند دیگرش زنده بمانند.

او می گوید که هم اکنون نیز در وضعیت بدی زندگی قرار دارد.

" ما خانه نداریم به خانه مردم زندگی می کنیم به همه چیز نیازمند هستیم نه کودکانم کفش دارند و نه هم لباس. در خانه ما هیچی پیدا نمی شود. نیازمند هستیم."

در قانون افغانستان سن ازدواج برای دختران ۱۶ سال و اما در قانون بین المللی در بیشتر کشور ها برای دختران ۱۸ سال گفته شده است.

در بسیاری از موارد زنان و دختران فکر می کنند که در جامعه و به ویژه در نهاد های رسمی هیچ مدافعی ندارند.

حکومت طالبان با صدور فرمانی ازدواج اجباری دختران را ممنوع اعلام کرده؛ ولی در این فرمان سن ازدواج برای دختران ذکر نشده است.

اما برخی زنان می گویند که پس از حاکم شدن طالبان در افغانستان که فقر شدید اقتصادی یکی از پیامد های این رویداد است ، بسیاری از خانواده ها به دلیل ناداری به ازدواج اجباری دختران خورد سن شان تن میدهند.

ملالی یکی از این زنان می گوید که ازدواج زیر سن باعث خشونت های خانواده گی و مرگ میر مادران هنگام زایمان می شود:

"در ولایت غور به دلیل اینکه فقر اقتصادی وجود دارد بیشتر خانواده ها دخترانشان را زیر سن و یا وادار به کودک همسری می کنند که یکی از عوامل خشونت های خانواده گی مرگ میر مادران و نوزادان و باعث عدم تغذیه درست مادر و نوزاد می شود."

ملالی در ادامه می افزاید که محدودیت های روز افزون طالبان بر زندگی دختران و زنان در افغانستان نیز یکی از عوامل عمده ازدواج های زیر سن و اجباری در ولایت غور است.

طالبان محدودیت های فراوانی به زنان وضع کرده اند.

چنان که به تازگی ، «بخش زنان سازمان ملل متحد» با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان در سه سال گذشته، ۷۰ فرمانی صادر کرده‌اند که مستقیماً بر آزادی، حقوق و زندگی روزمرۀ زنان و دختران افغانستان تأثیر می‌گذارد.

اما حکومت طالبان همواره ادعا کرده که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است.

با این حال فروزان یکی از فعالان حقوق زن در ولایت غور به رادیو آزادی می گوید که سازمان های حقوق بشری و مددرسان باید به وضعیت دختران جوان و همچنان خانواده های فقیر توجه کنند تا آنان مانند خانواده زهرا مجبور نشوند دختر شان را به سن خورد شوهر بدهند:

"اگر وضعیت همین گونه که فعلا است پیش برود واقعا جای بسیار نگرانی است خانواده ها مجبور می شوند به دلیل فقر کودکان دختر شان را بفروشند که این کار خطرات خیلی بدی دارد خواهش ما از سازمان های مدافع حقوق زنان این است که تلاش کنند سازمان های را وادار نمایند که به خانواده ها کمک کنند و جلو ازدواج و فروختن دختران را بگیرند."