لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

وضعیت حقوق بشر در افغانستان؛ ریچارد بنیت گزارش تازه‌ای منتشر کرد


کابل- طالبان و مردم
کابل- طالبان و مردم

ریچارد بینت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گزارش تازه خود را در ویب سایت شورای حقوق بشر ملل متحد، نشر کرده است.

در این گزارش که به روز سه شنبه منتشر شد، آمده که طالبان به توهین به کرامت انسانی دختران و زنان، محرومیت و تبعیض علیه زنان و دختران، متهم اند.

ریچارد بینت در این گزارش ۲۱ صفحه‌ای تمام سیاست‌ها و مواضع حکومت طالبان را به دلیل نقض حقوق زنان و دختران افغان به چالش کشیده است.

بینت، طالبان را متهم کرده که با اعمال سیاست های محدود کننده علیه زنان، یک سیستم بنیادی ستم، مبتنی بر جنسیت، را ایجاد و به اجرا گذاشته اند.

او به عنوان مثال، از برخی سیاست های طالبان از جون سال ۲۰۲۳ یاد کرده که حقوق زنان و دختران را بیشتر نقض کرده است.

به گفته بینت، در جون سال ۲۰۲۳، طالبان سازمانهای غیردولتی خارجی را از ترویج برنامه‌های آموزشی که شامل صنوف محلی بود، منع کردند.

ریچارد بینت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان
ریچارد بینت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان

بر اساس گزارش ها، صدها صنف محلی در ولایت قندهار که از سوی یونیسف تمویل می شد، تعطیل گردید و هزاران دختر و پسر محروم از مکتب در آنجا مشغول به آموزش و تحصیل بودند.

حاکمیت طالبان در افغانستان منجر به افزایش آمار ازدواج اجباری، ظلم به دختران، تجاوز جنسی و آزار جنسی شده است

بینت در ادامه گزارش گفته که ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان از سال ۲۰۲۱ تا کنون باعث افزایش آمار ازدواج اجباری، ظلم به دختران، تجاوز جنسی و آزار جنسی شده و در کنار آن این پدیده از لحاظ جنستی چنان عواقبی را در جامعه افغانی به بار خواهد آورد که جبران آن خیلی دشوار به نظر می‌رسد.

ریچارد بینت از جامعه جهانی خواست تا صدای خود را علیه ظلم و ستم بر زنان و دختران افغان بلند کرده و اقدامات طالبان را بر اساس تعبیض جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر جامعه بین المللی گامهای مشخصی برای متوقف کردن طالبان برندارد، اقدامات طالبان، تأثیرات جنسیتی خیلی ناگواری را بجا خواهد گذاشت که تمامی جهان را متأثیر خواهد کرد.

استقبال از انتشار گزارش ریچارد بنیت

در همین حال، هیدر بار، معاون رئیس بخش زنان دیده بان حقوق بشر، از انتشار گزارش مفصل ریچارد بینت استقبال کرد.

او گفت که زنان و دختران افغان احساس می کنند که جهان آنها را فراموش کرده و این گزارش نشان دهنده جدی بودن جنایات طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان است.

تا تهیه این مطلب، طالبان هنوز به گزارش ریچارد بنت پاسخ نداده اند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

پیش از این، اما حکومت طالبان اکثر گزارش های مشابه را رد کرده و آنها را دور از واقعیت های جامعه افغانستان خوانده است.

در این گونه گزارش‌ها، حکومت و مقام های طالبان به نقض حقوق زنان و حقوق بشر، متهم شده اند.

به تازگی ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان که همراه با حبیب الله آغا وزیر معارف حکومت آنها در یک فوروم بین المللی معارف به میزبانی کازان روسیه شرکت کرده بودند، برخی از کشورهای جهان را متهم کرد که در امور افغانستان دخالت می کنند.

در حالیکه، وزارتخانه های تحت رهبری ندیم و حبیب الله آغا و رهبری طالبان مسئول اصلی محرومیت میلیون ها دختر و زن افغان از مکاتب و تحصیلات عالی اند.

آنها علیرغم مطالبات و فشارهای مستمر جامعه بین المللی، از موضع خود در عرصه آموزش و تحصیلات عالی دختران و زنان افغان، عقب نشینی نکرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG