نظامیان حکومت پیشین افغانستان در پاکستان: زندگی ما دیگر مصون نیست

پس از قتل‌های مرموز در پاکستان، نظامیان پیشین افغان در ترس به سر می‌برند

پس از کشته شدن برخی نظامیان پیشین افغان در پاکستان، اکنون شماری از نظامیان پیشین که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند، می‌گویند دیگر زندگی‌شان در پاکستان نیز مصون نیست.

آن‌ها می‌گویند، هرچند پیش از آن نیز نگران زندگی در این کشور بودند، اما اخیراً قتل‌های مرموز نظامیان پیشین افغان آن‌ها را ترسانده و نمی‌دانند چه کنند.

یکی از رؤسای امنیت در یکی از ولایت‌ها در نظام جمهوری مخلوع که در حال حاضر در پاکستان زندگی می‌کند و به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش نشر شود، به رادیو آزادی گفت: "ما از مجبوری زیاد به پاکستان آمدیم، اگر نه می‌دانیم که این‌جا نیز چقدر تهدید متوجه ما بوده می‌تواند، اگر راست بگویم ما راه خود را گم کردیم که چه کنم، آن‌جا طالبان ما را آرام نمی‌مانند و این‌جا این وضعیت است."

این درحالی‌ست که به تازگی در منطقۀ لورلای ایالت بلوچستان پاکستان از کشته شدن برات خان باختر، یک نظامی پیشین که در ولسوالی متاخان پکتیکا فرمانده امنیه بود، خبر داده شده‌است.

بیشتر در این باره: قتل یک نظامی پیشین افغانستان در پاکستان؛ سمیع سادات می‌گوید که کار طالبان است

جنرال سمیع سادات، یک مقام بلندپایۀ اردوی پیشین افغانستان، ادعا می‌کند که قوماندان برات خان از سوی طالبان کشته شده‌است.

سادات روز یک‌شنبه ۱۸م اگست در صفحۀ اکس (توئیتر سابق) خود که یک عکس مشترک‌اش با برات را منتشر کرده نوشته که برات خان در کویته پاکستان پس از یک حمله کشته شده‌است.

او از حکومت پاکستان خواسته که به امنیت نظامیان پیشین مقیم در این کشور توجه جدی کند.

سمیع سادات نظامی پیشین، طالبان را مسوول قتل یک نظامی افغان در پاکستان می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، قوماندان برات پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، با خانوادۀ خود یک‌جا به پاکستان مهاجرت کرده بود و در آن‌جا در منطقۀ لورلای بلوچستان در مارکیت سبزی مصروف دکانداری بود.

چند روز پیش از این رویداد، در منطقۀ چاغی بلوچستان نزدیک مرز افغانستان و ایران از کشته شدن پنج نظامی افغان خبر داده شده بود.

افراد یادشده پس از شلیک مرمی بر آن‌ها، بر لین‌های برق آویزان شده بودند.

پولیس پاکستان روز یک‌شنبه ۱۸م اگست به روزنامه دان این کشور تأیید کرده‌اند که این افراد باشنده‌گان ولایت هلمند افغانستان هستند و بررسی در این مورد ادامه دارد.

پس از قتل‌های مرموز در پاکستان، نظامیان پیشین افغان در ترس به سر می‌برند

محمد نعیم غیور، یکی از اعضای نیروهای مسلح پیشین افغانستان و آگاه امنیتی، می‌گوید که پس از فروپاشی نظام جمهوری پیشین، نظامیان پیشین زندگی دشواری را سپری می‌کنند:

"پس از سقوط دورۀ جمهوریت، بدبختانه که اعضای نیروهای نظامی افغانستان با مشکلات مختلف روبه‌رو شدند، صدها تن‌شان زندانی هستند و هزاران تن دیگرشان مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شدند، اما بدبختانه آن‌جا هم نیز وضعیت از هر طرف نگران‌کننده است."

در همین حال، اجمل عمر شینواری، سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی در نظام جمهوری مخلوع، می‌گوید گروه‌های تروریستی از سربازان مسلح هراس دارند و از همین‌رو آن‌ها را هدف قرار می‌دهند:

"حاکمان کنونی و همه گروه‌های تروریستی یگانه هراس از سربازان مسلح دارند، زیرا آن‌ها برای حفظ منافع ملی قسم خورده‌اند، اکنون به کشور خود متعهد هستند. در سه سال گذشته که در مناطق مختلف افغانستان و ایران افشا شدند به شکل مرموز کشته شدند و هنوز هم این روند ادامه دارد."

بیشتر در این باره:

یوناما: ۷۵ رویداد نقض حقوق بشری به‌شمول قتل، بازداشت و شکنجه در سه ماه گذشته در افغانستان مستند شده استمجمع مدافعان حقوق بشر: برخوردهای اخیر با مهاجران افغان در ایران «مردم انسان‌دوست جهان را متأثر ساخته است»

پیش از این، کمیته محافظت از نظامیان پیشین افغانستان نیز گفته بود که نظامیان نظام جمهوری مخلوع در این سه سال با خطر کشتارهای فراقانونی، شکنجه و بازداشت روبه‌رو هستند.

دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش سه ماههٔ خود مبنی بر وضعیت حقوق بشری در این کشور که در اواسط سال روان خورشیدی منتشر شد، گفته است که مقام‌ها و سربازان پیشین و نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین برخلاف عفو عمومی از سوی طالبان با تهدیدهای شدید از جمله بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و کشتار صحرایی روبه‌رو هستند.