بلینکن: اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس امریکا را پذیرفته است

بلینکن از حماسنیز خواست پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد امریکا برای رفع اختلافات در مورد برقراری آتش‌بس در نوار غزه را پذیرفته و از گروه حماس نیز خواسته است که این پیشنهاد را بپذیرد. حماس به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی اتحادیه اروپا و امریکا شناخته می‌شود.

بلینکن ملاقات روز دوشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، را سازنده خواند و افزود که نتانیاهو پیشنهاد امریکا برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را پذیرفته است. وی از گروه حماس نیز خواست که این پیشنهاد را بپذیرد.

بلینکن اشاره نکرد که آیا طرح حل اختلافات به نگرانی‌های حماس یا به خواسته‌های اسرائیل برای کنترل دو دهلیز استراتژیک در غزه که حماس آن را رد می‌کند، پرداخته است یا خیر. امریکا، مصر، و قطر از چندین ماه پیش تلاش دارند تا به یک توافق آتش‌بس دست یابند و مذاکرات بارها به بن‌بست خورده است.

بیشتر در این باره: آنتونی بلینکن: اکنون «لحظۀ تعیین‌کننده» برای آتش‌بس در غزه است

وزیر خارجه امریکا در اظهارات خود به خبرنگاران در تل‌ابیب گفت که گفت‌وگوهایش با نتانیاهو بسیار سازنده بوده و صدراعظم اسرائیل با تأکید گفته که طرح پیشنهادی حل اختلافات را می‌پذیرد و از آن حمایت می‌کند. بلینکن افزود که اگر حماس واقعاً به مردم فلسطین اهمیت می‌دهد و ادعا می‌کند که نماینده آنان است، باید این طرح را بپذیرد و بر روی توافقات روشن در مورد چگونگی اجرای آن کار کند.

یک روز پیش از این اظهارات، حماس صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو را به مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های میانجی‌گران متهم کرده و از میانجی‌ها خواسته بود تا چارچوبی را که در اواخر ماه می توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، مطرح شده بود، اجرا کنند. حماس گفته بود که پیشنهاد حل اختلافات «شرایط نتانیاهو را مورد توجه قرار می‌دهد» و او را «مسئول کامل خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران» دانسته است.

جنگ غزه در آستانۀ یک سالگی خود قرار گرفته است

با این حال، بلینکن معتقد است که طرف‌ها می‌توانند در هفته‌های پیش‌رو بر اساس پیشنهاد جدید حرکت کنند و تأکید کرد که پایان جنگ در غزه مسیر را برای امنیت و صلح پایدار در منطقه فراهم می‌آورد. وی همچنین اعلام کرد که در دیدار با نتانیاهو موضوع خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی را مطرح کرده و از اسرائیل خواسته تا علیه این خشونت‌ها اقدام کند.

بلینکن همچنین از ظهور بیماری پولیو یا فلج اطفال در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و خبر داد که واشنگتن در حال همکاری با اسرائیل بر روی یک برنامه واکسیناسیون است. وی مذاکرات جاری را آخرین فرصت ممکن برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی توصیف کرد و گفت: "این‌ها لحظات تعیین‌کننده در گفت‌وگوها برای توافق هستند."