نرخ یک کیلوگرام هیرویین افغانستان در بریتانیا از پانزده هزار به سی هزار دالر افزایش یافته است

شیرهٔ تریاک که از کشتزار های کوکنار افغانستان بدست آمده است.

فلیپ بیری و دیوید منسفلید دو پژوهشگر بخش مبارزه با مواد مخدر در یک تحقیق تازه دریافته اند که خلاف انتظارها، کاهش کشت کوکنار درافغانستان نتوانسته عرضه هیرویین به بازار های جهانیُ به ویژه اروپا و بریتانیا را کاهش بدهد.

آنان دریافته اند که تنها تاثیر کاهش کشت کوکنار در افغانستان این بوده که کیفیت هیرویین عرضه شده به بریتانیا کاهش یابد، اما بر عکس، قیمت یک کیلو هیرویین تولید شده از تریاک افغانستان از پانزده هزار به (۳۳) هزار دالر امریکایی افزایش یافته است.

در مقاله که آنان به نشریه (WPR) نوشته اند، آمده که تاثیرات منع کشت کوکنار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط رهبر طالبان دوازده ماه بعد در بازارهای اروپا و بریتانیا دیده شد، اما این بار با گذشت دو سال چنین نشانه‌یی دیده نشده است.

قاچاق مواد مخدر به ویژه هیرویین از افغانستان به بازار های اروپایی هنوز هم ادامه یافته است

داکتر تیودورا گروشکووا، تحلیلگر در مرکز مبارزه با مواد مخدرِ اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه اخیرش با رادیو آزادی گفت که آنان شاهد کاهش عرضه هیرویین از افغانستان بوده اند، اما کاملاً قطع نشده است:

" در ماه های اخیر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ محموله‌های بزرگ هیرویین در ترکیه، بلغاریا و بلجیم ضبط شد که نشان دهنده ادامه قاچاق هیرویین به بازارهای اروپایی است. تا هنوز ما شاهد قطع کامل قاچاق هیرویین به کشورهای اروپایی نیستیم. "

یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

فیلیپ بیری و دیوید منسفیلد که سال‌ها در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تحقیق کرده اند، در مقاله تازه شان نوشته اند که حکومت طالبان بر خلاف تعهد، با قاچاق تریاک مبارزه نکرده و هنوز نیز ذخایر بزرگ آن در این کشور وجود دارد.

به نوشته آنان، از کوکنار کشت شده در سال ۲۰۲۲ در افغانستان، شانزده هزار و (۵۰۰) تُن تریاک بدست آمد که از آن جمله یک هزار و (۷۰۰) تُن آن به خارج قاچاق شده و از آن یک هزار تُن هیرویین تولید شده است.

بر بنیاد یافته‌های آنان، طالبان امسال توانستند تنها سه فیصد کوکنار کشت شده در شمال شرق افغانستان، به ویژه بدخشان را تخریب کنند، از همین رو دهقانان حاصلات آن را برداشتند و به دلیل افزایش ذخایر تریاک، امسال بار دیگر قیمت یک کیلو تریاک در افغانستان از یک هزار به (۵۸۰) دالر امریکایی کاهش خواهد یافت.

کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان

حکومت طالبان اما بر تعهد شان به مبارزه با مواد مخدر تاکید می‌کند.

مولوی عبدالحق همکار، معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، آنان در مبارزه با کشت کوکنار موفق بوده اند، اما جلوگیری از قاچاق آن نیازمند همکاری جهان است.

" کسی که کوکنار یا بنگ کشت می‌کند و یا در کوه ‌ها مواد مخدر صنعتی تولید می‌کند، خود امیرالمومنین برایش جزاء تعیین کرده است. ما دوسیه‌های داریم که بعضی از مواد به شکل غیر قانونی از خارج می‌آید. باید جامعه جهانی در این عرصه افغانستان را فراموش نکند."

تاکید این مقام حکومت طالبان بر جدیت آنان در جلوگیری از کارو بار مواد مخدر در حال است که با گذشت بیش از دو سال از حکم رهبر آنان در پیوند به مواد مخدر، تا حال آنان نتوانسته اند کمک‌های لازم اقتصادی را در اختیار دهقانان قرار دهند و محاکمه علنی افراد متهم به قاچاق مواد مخدر نیز برگزار نشده است.