لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

سازمان صحی جهان: اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان در افغانستان در حال گسترش است


یکی از زنان معتاد در افغانستان
یکی از زنان معتاد در افغانستان

سازمان صحی جهان در خبرنامه تازه گفته که اعتیاد به مواد مخدر به مشکل اساسی صحی در افغانستان مبدل شده و هر سال جان صدها انسان را می‌گیرد.

دفتر این سازمان در افغانستان می‌گوید، اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان در این کشور در حال گسترش است و این وضعیت نگرانی در رابطه به نابودی جامعه و سلامت خانواده‌ها را به وجود آورده است.

شماری از زنان در صحبت با رادیو آزادی نیز تایید می‌کنند که اعتیاد زنده گی آنان را با خطر روبرو کرده و در نبود خدمات صحی، راه بیرون رفت از این مشکل برای شان وجود ندارد.

بیگم، یک تن از این زنان معتاد می‌گوید که به دلیل معتاد بودن شوهر و اعضای خانواده اش، با وجود چند بار ترک مواد مخدر، بار دیگر به آن معتاد شده است:

" شوهرم مواد مخدر استفاده می‌کرد و من هم با وی استفاده کرده و معتاد شدم، مرا لت و کوب می‌کرد و می‌گفت که باید استفاده کنین. تا یک ماه به دلیل لت و کوب استفاده می‌کردم، بعد از آن اگر استفاده نمی‌کردم جان درد می شدم و می‌گفتم که بیارید که بکشم. حال ده سال می‌شود، چند بار در شفاخانه‌ها ترک کردیم، باز جور نشدیم. زنده گی همه اش غم است، در قوم‌ها عروسی و فاتحه و جنازه می‌شود من نمی روم، با همسایه‌ها رفت و آمد ندارم. گوشه نشینی است دگه."

بسیاری از مراکز تداوی زنان معتاد در افغانستان در نتیجه عدم دریافت حمایت های مالی یا مسدود شده و یا هم امکانات لازم را ندارند تا بتوانند به زنان معتاد خدمات ارائه کنند.
بسیاری از مراکز تداوی زنان معتاد در افغانستان در نتیجه عدم دریافت حمایت های مالی یا مسدود شده و یا هم امکانات لازم را ندارند تا بتوانند به زنان معتاد خدمات ارائه کنند.

در حالی که تعداد معتادان مواد مخدر، به شمول زنان در افغانستان به صدها هزار تن می‌رسد، اما سازمان صحی جهان می‌گوید که این سازمان توانسته در همکاری با برخی نهادهای بین‌المللی، سالانه زمینه تداوی تنها یک هزار تن را فراهم کند.

مهدیه رضایی: به دلیل فقر اقتصادی، خشونت های خانواده گی و وجود مردان معتاد در جامعه و خانه ، خانم ها به مواد مخدر روی می آورند

به تازه گی روزا اتونبایوا، نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در دیدار با مقام‌های حکومت طالبان گفته که بر بنیاد توافق اخیر در نشست دوحه، این سازمان سرگرم تشکیل یک کمیته است تا راه‌های را برای از سرگیری کمک‌های خارجی در بخش تداوی معتادان و تهیه بدیل کشت کوکنار به دهقانان جستجو کند.

مهدیه رضایی، فعال حقوق زنان، منع زنان از کار توسط حکومت طالبان، مسدود ماندن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران و کمبود فرصت‌های کاری برای مردان خانواده را از عواملی می‌داند که به گفته وی سبب خشونت‌های خانواده گی و گسترش اعتیاد در جامعه شده است.

"به دلیل فقر اقتصادی، خشونت های خانواده گی و وجود مردان معتاد در جامعه و خانه باعث می شود که خانم ها به مواد مخدر روی بیاورند. این قشر خیلی آسیب پذیر هستند. در اجتماع به خدمات صحی دسترسی ندارد. این وظیفه دولت ها است که باید خدمات صحی را به اقشار جامعه و به ویژه خانم ها که آسیب پذیرتر هستند، ارائه کند."

تعدادی از زنان معتاد
تعدادی از زنان معتاد

موسسه تحکیم رفاه زنان و کودکان در افغانستان نیز به تازه گی یک گزارش را نشر کرده و در آن ادعا کرده که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان در این کشور به شکل نگران‌کننده‌ افزایش یافته است.

مریم آروین، مسوول این مؤسسه می‌گوید، این گزارش در نتیجه گفتگو با زنان در افغانستان تهیه شده است:

" اگر دامنه اعتیاد گسترش پیدا کند و ما شاهد گسترش به ولایت‌های باشیم که در گذشته زنان در آن در وضعیت بهتری قرار داشتند، این می‌تواند مشکل خلق کند و با گذشت هر روز با شیوه‌های متفاوت بنیاد اجتماع افغانستان را صدمه بزند و در کل افغانستان را متضرر بسازد."

ادعای این موسسه در رابطه به افزایش میزان اعتیاد در میان دختران و زنان و تهیه گزارش از آن در حالی است که حکومت طالبان از سه سال به اینسو، به شمول سازمان ملل متحد، به هیچ نهادی اجازه انجام سروی و تهیه گزارش از وضعیت اعتیاد و مواد مخدر در افغانستان را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG