دهقانان افغان: نبود سردخانه‌های معیاری ما را به فروش ارزان بادنجان رومی مجبور می‌کند

دهقانان از نبود سردخانه‌های معیاری شکایت دارند و می‌گویند مجبور به فروش ارزان بادنجان رومی هستند.

با فرارسیدن فصل برداشت بادنجان رومی، برخی از باشنده‌گان ولایت‌های مختلف افغانستان می‌گویند که بادنجان رومی را به روش‌های مختلف مصرف می‌کنند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند که با توجه به فراوانی و ارزانی بادنجان رومی در فصل تابستان، با به‌کارگیری شیوه‌های مختلف برعلاوه استفاده برای سلاد و پختن غذاها، از آن رُب و چتنی آماده می‌کنند و یا هم بادنجان رومی را خشک می‌کنند تا در ماه‌های بعدی آن را داشته باشند.

مینا، باشندهٔ ولسوالی نجراب کاپیسا به رادیو آزادی گفت: «از آن رُب آماده می‌کنیم، چتنی جور می‌کنیم و خشک می‌کنیم به خاطر که در این فصل هم ارزان است هم فراوان و در فصل‌های دیگر نیز از آن استفاده می‌کنیم.»

بیشتر در این باره: هشدار پنج سازمان بین‌المللی: افغانستان با بدترین خشکسالی مواجه است

سپوژمی، باشندهٔ کابل به رادیو آزادی می‌گوید، در کنار مصرف بادنجان رومی برای پختن غذا، برای انواع سلاد و ساخت چتنی نیز در خانه از آن استفاده می‌کنند. «در زندگی روزمره بادنجان در خانواده‌ها استفاده زیاد نه تنها برای غذا بلکه برای سلاد، و یا بیشتر خانواده‌ها از آن در ساختن چتنی استفاده می‌کنند. هرچند در بازار چتنی پیدا می‌شود، اما صحی نیست و خانواده‌ها می‌توانند در خانه آن را آماده کنند.»

بر اساس معلومات برخی از فروشنده‌ها در شهر کابل، یک سیر بادنجان رومی در فصل قبل ۸۰ تا ۹۰ افغانی به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر به حدود ۳۰ افغانی کاهش یافته است.

در این حال، دهقانان هرچند از افزایش حاصلات بادنجان رومی در فصل تابستان خرسند اند، اما به گفتۀ آن‌ها نبود سردخانه‌های معیاری سبب می‌شود تا محصولات‌شان را به بهای اندک به فروش برسانند.

باشنده‌گان افغانستان از فراوانی و ارزانی بادنجان رومی برای تهیه رُب، چتنی و خشک‌کردن آن استفاده می‌کنند.

عبدالقدیر، یک کشاورز در ولسوالی بگرام پروان در صحبت با رادیو آزادی این مسأله را یک ضربه بزرگ بر اقتصاد کشاورزان خواند.

«حاصلات بادنجان رومی بسیار خوب است، اما بدبختی وجود دارد که در سراسر افغانستان یک سردخانۀ درست وجود ندارد تا ما بادنجان رومی را نگهداری کنیم و در فصل‌های دیگر به فروش برسانیم. حال ما در کابل یا پروان می‌فروشیم ۳۰ افغانی، اما وقتی فصل آن نیست، مجبوریم حتی خودمان صد افغانی بخریم. این چقدر ضربه است که دهقان و افغانستان متحمل می‌شود.»

بیشتر در این باره:

دهقانان در ولایت فراه: با منع کشت کوکنار، فقیرتر شده‌ایم حکومت طالبان: افغانستان در سال گذشته به ارزش۸۱۱ میلیون دالر صادرات داشت فصل هدر رفتن میوه های افغانستان؛ گذرگاه تورخم مسدود مانده و خسارات فراوان استفصل برداشت حاصلات میوه در افغانستان؛ باغداران و تاجران میگویند بازار فروش گرم نیست

بادنجان رومی یکی از سبزیجات سرخ‌رنگ است که دارای مزایای خوب و ارزش غذایی بالا است که به شکل خام و برای تهیه انواع غذاها و چتنی‌ها استفاده می‌شود.