امروز سفارت افغانستان در ناروی بسته می‌شود؛ افغان‌های مقیم ناروی: بر مشکلات ما افزوده خواهد شد

سفارت افغانستان در ناروی

امروز پنج‌شنبه، سفارت افغانستان در ناروی مسدود شده و تعمیر آن به وزارت خارجهٔ کشور میزبان سپرده می‌‎شود.

سفارت افغانستان در ناروی به تاریخ ۹م سپتمبر در صفحۀ اکس (تویتر سابق) خود طی یک اعلامیه‌ای گفته بود که به تاریخ ۱۲م سپتمبر فعالیت‌هایش در اسلو را متوقف می‌کند.

هرچند به‌تازگی مسئولان سفارت افغانستان در این کشور به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما در اعلامیه آمده بود که ناروی تصمیم طالبان مبنی بر بی‌اعتبار کردن خدمات سفارتخانه‌ها و قونسلگری‌های افغانستان در اروپا را یک بحث حقوقی خوانده و گفته که قابل اجرا است.

یوسف غفورزی، سفیر افغانستان در ناروی، نیز پیش از این در صفحۀ اکس (تویتر سابق) خود در این مورد طی یک اعلامیه‌ای نوشته بود که در طول مأموریت چهارنیم ساله‌اش، برعلاوهٔ تلاش‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلوماتیک مختلف، در سال ۲۰۲۱ پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، در ناروی، ایسلند و دنمارک خدمات قونسلی را برای افغان‌ها ارائه می‌کردند، اما به‌گفتهٔ او اکنون این امور به پایان می‌رسد.

بیشتر در این باره: وزارت خارجۀ بریتانیا: تصمیم به بسته شدن سفارت افغانستان پس از بی‌اعتبار اعلام شدن دیپلومات‌ها توسط طالبان گرفته شد

در همین حال، برخی از افغان‌های مقیم ناروی می‌گویند که بسته شدن سفارت افغانستان آن‌ها را در قسمت گرفتن اسناد و دیگر بخش‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

محمد عزیز، یک مهاجر افغان در ناروی، در این مورد به رادیو آزادی گفت: "این یک مشکل جدی است. پس از این، افغان‌های ما با مشکلات در بخش‌های مختلف روبه‌رو خواهند شد. افغان‌ها پس از بسته شدن سفارت به کشورهای دیگر می‌روند و در آن‌جا اسناد خود مانند پاسپورت و تولد کارت‌ها را می‌گیرند. ما می‌خواهیم که کشور میزبان در این بخش به مشکلات ما توجه کند."

پرویز ناصری، یک مهاجر دیگر مقیم اسلو، پایتخت این کشور، به رادیو آزادی گفت:

"بسته شدن سفارت افغانستان اینجا افغان‌ها را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. ما از کشور میزبان می‌خواهیم که به راه بدیل در بخش اسناد و دیگر بخش‌ها برای مهاجران افغان فکر کند."

در همین حال، نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جینوا و عضو شورای نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان، در یک پیام به رادیو آزادی نوشته که اگر افغان‌های مقیم در ناروی و جرمنی به گونهٔ متحد از کشورهای میزبان بخواهند، این کشورها مجبورند که در بخش اسناد و دیگر بخش‌ها به مشکلات افغان‌ها رسیدگی کنند.

اندیشه: اگر افغان‌های مقیم در ناروی و جرمنی به گونهٔ متحد از کشورهای میزبان بخواهند، این کشورها مجبورند که در بخش اسناد و دیگر بخش‌ها به مشکلات افغان‌ها رسیدگی کنند.

او همچنان نوشته است که فکر نمی‌کند کشورهای دیگر اروپایی تصمیم به بسته کردن نمایندگی‌های سیاسی افغانستان داشته باشند.

این درحالی‌ست که پیش از این، به تاریخ هشتم سپتمبر، سفارت افغانستان در بریتانیا اعلام کرد که به تاریخ ۲۷ همین ماه فعالیت‌هایش را متوقف خواهد کرد.

پیش از این، سفارت افغانستان در واشنگتن، امریکا نیز بسته شده بود. هفتهٔ گذشته وزارت خارجهٔ جرمنی نیز تصمیم طالبان مبنی بر بی‌اعتبار کردن خدمات سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در برلین و بن را پذیرفت.

بیشتر در این باره:

سفارت افغانستان در ناروی فعالیت خود را متوقف می‌کندمنابع به رادیو آزادی: سفارت افغانستان در بریتانیا تا ۲۷ سپتمبر بسته خواهد شد اما به طالبان واگذار نمی‌شودمنابع: بریتانیا قصد بستن سفارت افغانستان را دارد؛ دیپلمات‌ها ۹۰ روز مهلت دارند تا آن کشور را ترک کننددیپلوماسی با طالبان؛ دویچه‌ویله: جرمنی به فعالیت قنسلگری مرتبط با طالبان در مونشن اعتبار داده است

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در اواخر ماه جولای سال روان میلادی اسناد صادر شده از سوی سفارتخانه‌ها و قونسلگری‌های افغانستان را در اکثریت کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا بی‌اعتبار اعلام کرد.

وزارت یاد شده ادعا کرد که این سفارتخانه‌ها با آن‌ها هماهنگی ندارند و در فساد دست دارند.

اما شورای نمایندگی‌های سیاسی و قونسلگری افغانستان به تاریخ ۲۹م اگست سال روان در یک اعلامیه مشترک این اقدام حکومت طالبان را نکوهش کرده و گفتند که این خواست طالبان موضع سخت‌گیرانهٔ آن‌ها را در برابر حقوق بشر، حکومت‌داری و روابط بین‌المللی مشخص می‌کند.