در نشست فوق‌العادۀ ملل متحد در مورد افغانستان «وضعیت حقوق بشر» بررسی خواهد شد

ملل متحد از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که در نشست ویژۀ این سازمان در مورد افغانستان، نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان مورد بحث قرار خواهد گرفت که سرمنشی عمومی این سازمان آن را بدترین "چهرۀ وحشتناک" رژیم کنونی طالبان توصیف کرده است.

آنتونیو گوترش، روز چهارشنبه ۱۸م سپتمبر در حاشیۀ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ افغانستان با خبرنگاران درمورد برگزاری این نشست صحبت کرد اما تاریخ دقیق آن را مشخص نکرد.

او گفت: «ما عمیقاً نگران همه نقض حقوق بشر و تبعیض در برابر گروه‌های قومی تحت رژیم مستبد کنونی در افغانستان هستیم.»

گوترش همچنان از حمایت طالبان از گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این گروه‌ها می‌توانند برای سایر کشورها نیز تهدید باشند، آنچه‌ که حکومت طالبان همواره آن را رد می‌کند.

امیرخان متقی، سرپرست وزیر خارجۀ حکومت طالبان، روز پنجشنبه ۱۹م سپتمبر در یک نشست خبری زیر نام حساب‌دهی به ملت، اظهارات آقای گوترش را رد کرد و او را به عدم کمبود اطلاعات متهم کرد.

بیشتر در این باره: گوترش: نقض حقوق بشر در افغانستان «هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان» است

آنتونیو گوترش، سرمنشی عمومی ملل متحد نیز گفت که این سازمان برای بهبود وضعیت در افغانستان تلاش می‌کند، اما او گفت که این کار دشوار است زیرا طالبان در شرایط کنونی حاضر به همکاری نیستند.

گوترش در حالی از برگزاری نشست فوق‌العاده در مورد افغانستان خبر می‌دهد که وضعیت بشری در این کشور رو به وخامت است و محدودیت‌های طالبان در برابر زنان افزایش یافته است.

شماری از فعالان حقوق زنان می‌گویند که شورای امنیت در عین داشتن انواع صلاحیت‌ها و قدرت، تنها به اعلامیه‌ها و همدردی‌ها در مورد افغانستان بسنده می‌کند.

شکریه بارکزی، نمایندۀ پیشین ولسی جرگۀ افغانستان و فعال حقوق زنان، به رادیو آزادی گفت که انتظار زیادی از نشست بعدی سازمان ملل برای بهبود وضعیت ندارد.

با وجود اینکه حقوق افغان‌ها در هیچ بخشی تعریف نشده است، اما سازمان‌های بین‌المللی باید به شکست خود در این زمینه اعتراف کنند. اگر نشست بعدی سازمان ملل به همین منوال ادامه یابد، بنابراین نمی‌توان امیدی داشت. افغان‌ها خسته‌اند، بعد از سه سال دیگر نیازی به اعلامیه نیست. ما می‌خواهیم گام‌های ملموسی برای پایان دادن به این وضعیت برداشته شود.»

با این حال، ترنم سیدی، یکی از اعضای شبکۀ مشارکت ملی زنان، گفت که امیدوار است این‌گونه نشست‌ها منجر به پایان دادن به سیاست ضد زنان طالبان در برابر زنان در افغانستان شود.

آنتونیو گوترش گفته است که نقض گستردۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در این نشست بررسی خواهد شد.

«نتیجۀ چنین نشست‌ها باید پایان دادن به سیاست‌های ضد طالبان علیه زنان و جایگزینی حقوق بشر باشد. علاوه بر این، باید فشار سیاسی بر طالبان سبب تغییر این وضعیت و تأمین حقوق زنان افغانستان شود.»

این در حالی‌ست که حکومت طالبان حداقل هفتاد فرمان محدودکننده بر زنان در افغانستان اعمال کرده است.

در آخرین مورد، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان است که بر اساس آن محدودیت‌های زیادی بر زنان افغان وضع شده است.

بیشتر در این باره:

دعوت روسیه از وزیر خارجۀ طالبان برای شرکت در نشست فارمت مسکوسفیر امریکا در سازمان ملل متحد به تعیین نماینده ویژه برای افغانستان تاکید کردبررسی وضعیت اقتصادی افغانستان بخشی از گزارش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بودنشست شورای امنیت ملل متحد؛ اوتونبایوا: مقامات حاکم در افغانستان بحران بشری را عمیق تر ساخته اندملل متحد: ناامنی‌ها در افغانستان در تناسب به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است

در نشست روز چهارشنبهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه کشورهای عضو به جز چین و روسیه که گفته می‌شود از حامیان طالبان هستند، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر آن‌ها را نکوهش کردند.

قانونی که در آن، در کنار سایر محدودیت‌ها، صدا و صورت زنان نیز عورت شده است.