قطعنامهٔ پارلمان اروپا در حمایت از زنان افغان؛ طالبان باید زیر نظر ملل متحد پاسخگو قرار داده شوند

بیرق اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا در قطعنامه ای می گوید که نمایندگان این پارلمان از اتحادیۀ اروپا می خواهند که از به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به عنوان یک جنایت علیه بشریت حمایت کند.

این قطعنامه با ۵۶۵ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۴۳ رأی ممتنع روز پنجشنبه ۲۹ سنبله به تصویب رسید.

پس از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال گذشته، یک اصطلاح که بیشتر از مدافعان حقوق زنان شنیده می‌شود، آپارتاید جنسیتی است.
این مدافعان می‌خواهند که آپارتاید جنسیتی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان مانند آپارتاید که یک جنایت بین‌المللی مبتنی بر نژاد است، به عنوان جنایت قابل پیگرد در قوانین بین‌المللی درج شود.

پارلمان اروپا قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان و حذف زنان و دختران از زندگی عمومی در افغانستان را محکوم کرده است.

در قطعنامۀ این پارلمان آمده است که دختران در افغانستان مجبور به ازدواج های پیش از وقت اند ، زنان و دختران مورد خشونت های جنسی قرار میگیرند ، دره زده می شوند و در معرض مجازات سنگسار قرار دارند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان

در قطعنامه از شجاعت زنان افغان ستایش شده و اعضای پارلمان اروپا هبستگی خود را با آنان اعلام کرده اند.

دو روز پیش از تصویب این قطعنامه، شماری از زنان افغان به پارلمان اروپا دعوت شده بودند.

پرستو یاری یکی از این فعالان زن نا وقت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که تقریباً همه خواست های آنان در قطعنامه منعکس شده است:

« خواست های را که گروهی از زنان بیان کردند یا خواست های را که داشتند تقریباً ۹۵ یا ۹۹ فیصد آن شامل همین قطعنامه می شود و همچنان ما تقاضا کردیم که تنها صادر کردن قطعنامه راه حل نیست ، ما در عمل می خواهیم که شما چی عملکرد های می توانید داشته باشید و چی کار های عملی که حداقل مردم افغانستان امیدوار باشند که شما در کنار شان ایستاد هستید.»

پرستو یاری: قطعنامه به تنهایی راه حل نیست، ما میخواهیم که در عمل ببینیم چی کاری انجام میشود.

در قطعنامۀ پارلمان اروپا همچنان آمده است که طالبان باید از طریق تحقیق محکمۀ بین‌المللی جزایی و ایجاد میکانیزم مستقل زیر نظارت سازمان ملل متحد، پاسخگو قرار داده شوند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در تابستان سال ۱۴۰۰ خورشیدی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند و سپس پوهنتون ها را نیز به روی دختران بستند.

طالبان در ادامۀ اقدامات سختگیرانه علیه زنان و دختران ، اخیراً از توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر خبر دادند.

طالبان قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را به تاریخ ۲۱ اگست در جریده رسمی در افغانستان منتشر کردند.

بر اساس این قانون ، تمام بدن زن و از جمله صورت و صدای زن «عورت» دانسته شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامۀ این پارلمان همچنان خواستار تحریم های تازه از سوی اتحادیۀ اروپا بر طالبان شده اند و گفته اند کشورهایی که با عادی‌سازی روابط از طالبان حمایت می کنند باید محکوم شوند.هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است ؛ اما برخی از کشور ها از جمله ایران ، چین و روسیه با طالبان روابط نزدیک دارند و دیپلوماتان این گروه را پذیرفته اند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در نشستی زیر نام حسابدهی حکومت به ملت روز پنجشنبه در کابل گفت که حکومت طالبان در حال حاضر بر سفارت ها و قونسلگری های افغانستان در ۳۹ کشور کنترل دارد.

در قطعنامۀ پارلمان اروپا از اتحادیۀ اروپا و کشور های کمک کننده خواسته شده است که کمک های بشری را برای تهیۀ نیاز های اساسی مردم افغانستان و حمایت از جامعۀ مدنی این کشور افزایش بدهند.