لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

دیدبان حقوق بشر: حمله طالبان بر آموزش دختران افغان به آیندۀ افغانستان آسیب می‌رساند


سازمان دیدبان حقوق بشر از تأثیرات منفی ممنوعیت آموزش دختران بر زندگی افغان‌ها خبر داد.
سازمان دیدبان حقوق بشر از تأثیرات منفی ممنوعیت آموزش دختران بر زندگی افغان‌ها خبر داد.

سازمان دیدبان حقوق بشر «اچ آر دبلیو» اعلام کرده که طالبان با محروم کردن کامل دختران از آموزش، به‌طور سیستماتیک به حقوق زنان حمله می‌کنند و این کار به نظام آموزشی افغانستان و مردم آن در طولانی‌مدت آسیب وارد می‌کند.

این سازمان روز گذشته با نشر یک اعلامیه گفته که این ممنوعیت تأثیرات منفی بر تمامی جوانب زندگی افغان‌ها دارد. در همین حال، تعدادی از دخترانی که از تحصیل محروم شده‌اند، می‌گویند که این ممنوعیت نه تنها حمله به حقوق اساسی دختران است، بلکه توانمندی‌های آنان را نیز از بین می‌برد.

این سازمان روز سه‌شنبه، ۱۷ سپتامبر، به مناسبت تکمیل شدن سه سال از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مکتب، در اعلامیه‌اش این ممنوعیت را زن‌ستیزی خوانده و گفته که نابرابری جنسیتی را در نظام آموزشی افغانستان نهادینه می‌کند.

در ادامه آمده که منع آموزش دختران بر تمامی جوانب زندگی افغان‌ها تأثیر منفی دارد و برای آینده کشور پیامدهای ناگوار اجتماعی در توسعه و رشد اقتصاد افغانستان به همراه خواهد داشت که با گذشت هر روز، آسیب‌های آن بیشتر می‌شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده که به دلیل ممنوعیت دختران از آموزش، افغانستان در آینده با کمبود جدی زنان تحصیل‌کرده و مسلکی در زمینه‌های مختلف زندگی، از جمله داکتران، پرستاران و معلمان زن مواجه خواهد شد.

این سازمان می‌گوید: «با آن که ممنوعیت آموزش دختران افغان بحث‌های جهانی را برانگیخته، اما دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تاکنون اقدام قابل توجهی برای لغو این ممنوعیت‌های وضع‌شده طالبان انجام نداده‌اند.»

دیدبان حقوق بشر از جامعۀ جهانی خواسته که بر حکومت طالبان فشار وارد کند تا محدودیت‌های خود در این خصوص را به‌گونه فوری لغو کرده و به وعده‌های قبلی خود در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه اقدام کند.

این سازمان همچنین از طالبان می‌خواهد که هر چه زودتر به ممنوعیت تحصیلات متوسطه دختران پایان دهند و زمینه آموزش مصون و با کیفیت دختران را فراهم کنند.

اما حکومت طالبان همواره آموزش و کار زنان را موضوعات داخلی افغانستان خوانده و تأکید کرده که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در این کشور تأمین است.

بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، وضعیت زنان در افغانستان هر روز دشوارتر می‌شود.
بر اساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، وضعیت زنان در افغانستان هر روز دشوارتر می‌شود.

با این حال، تعدادی از دخترانی که از آموزش محروم شده‌اند، می‌گویند که این ممنوعیت نه تنها حمله به حقوق دختران است، بلکه توانمندی‌های آنها را نیز از بین می‌برد.

بهار، باشندۀ کابل، و تبسم، باشندۀ مزار شریف، که به دلیل ممنوعیت طالبان در سه سال گذشته از آموزش محروم بوده‌اند، به رادیو آزادی گفتند:

«نبود زنان و دختران تحصیل‌کرده در بخش‌های حیاتی مانند صحت، آموزش و مدیریت منجر به نابودی این حوزه‌ها می‌شود و ما به سوی تاریکی پیش می‌رویم. ما قابلیت بازسازی افغانستان را از دست می‌دهیم و این یک بی‌عدالتی بزرگ است و تنها باعث تشدید بحران موجود می‌شود.»

آنها افزودند: «این موضوع به آینده افغانستان آسیب می‌رساند. اگر دختران تحصیل نکنند، در آینده زنانی مانند داکتران، معلمین و در سایر بخش‌ها نخواهیم داشت. این وضعیت نه تنها برای دختران بلکه برای جامعه یک تهدید است. برای بهبود آینده، باید حق تحصیل برای دختران فراهم شود.»

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان در آگست ۲۰۲۱، بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مکتب محدودیت وضع شد و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ دختران از رفتن به پوهنتون نیز منع شدند.

بر اساس آمار سازمان آموزشی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو، در حال حاضر ۲.۵ میلیون دختر در افغانستان از آموزش محروم هستند.

XS
SM
MD
LG