نگرانی خانوادهٔ جاوید کوهستانی؛ « از وی اطلاعی نداریم، تلفن‌اش خاموش است»

جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی و نظامی که گفته میشود توسط طالبان در کابل بازداشت شده است.

« گوشی هایشان خاموش می‌شود و تا اکنون اطلاع دقیقی در مورد شان نیست.»

یکی از نزدیکان جاوید کوهستانی، آگاه امور نظامی و سیاسی است که می گوید، آقای کوهستانی روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر از منطقه سرای شمالی کابل ناپدید شده است.

او که نخواست به دلیل حساسیت موضوع در گزارش نامش ذکر شود و به شرط تغییر صدای اصلی اش روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی مدعی شد که حکومت طالبان جاوید کوهستانی را بازداشت کرده و به محل نامعلوم انتقال داده است:

«روایت که از همسایه ها به خانواده رسیده این بوده که گروه طالبان حتی پشت دروازه ها آمدند و پرسان کردند که خانه خانه کی بوده و دلیل آمدن شان را گفته وبعد از آن در وسط همان روز او از خانه به بیرون میرود و در قسمت سرای شمالی میباشد ، بین ناحیه ۱۱ ‌و ۱۷ مسیری است که بازداشت شدند ، دقیقآ ساحه اش معلوم نیست.»

گفته شده است که طالبان جاوید کوهستانی را از ساحه سرای شمالی کابل بازداشت کرده اند.

او افزود که مشخص نیست آقای کوهستانی به کدام اتهام بازداشت شده ،اما خانواده اش نگران وضعیت صحی وی اند:

«او مریض است همیشه تحت نظر داکتر بودند و مرتب باید داکتر خود را ملاقات می‌کردند و‌ دوای که داشتند باید آن را مرتب روز مره استفاده می‌کردند ما بسیار نگران اش هستیم.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این باره به پرسش های رادیو آزادی جواب نداد،اما حکومت طالبان تاکنون بازداشت آقای کوهستانی را تایید یا رد نکرده است.

پیش از این برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به جاوید کوهستانی گزارش دادند که افراد استخبارات طالبان او را روز پنج‌شنبه از منطقۀ سرای شمالی کابل بازداشت کرده اند.

بازداشت جاوید کوهستانی واکنش های را در پی داشته است.

نصیراحمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد

نصیراحمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد گفته که آقای کوهستانی به اعتبارعفو عمومی طالبان در افغانستان بسر می برد.

او در بخشی از سخنرانی اش که ناوقت روز جمعه درشبکه اکس «تویترسابق» نمایندگی دایمی افغانستان در دفتر ملل متحد در جینوا به نشر رسیده چنین می گوید:

«شنیدم که آقای جاوید کوهستانی، یک تحلیلگر سیاسی مشهور، ظاهراً توسط استخبارات طالبان از نزدیک خانه اش در کابل ربوده شده است او به پیشنهاد به اصطلاح عفو طالبان اعتبار کرده بود.»

پیش از این نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد ، در این مورد گفته بود که بازداشت‌های خودسرانه غیرنظامیان و "قتل‌های فراقانونی" نیروهای امنیتی سابق بدون هیچ مجازاتی در افغانستان ادامه دارد.

جاوید کوهستانی پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان در رسانه‌ها به عنوان آگاه نظامی و سیاسی حضور می‌یافت، اما پس از حاکمیت طالبان هیچ فعالیت رسانه‌ای نداشت.

براساس گزارش ها جاوید کوهستانی، آگاه امور نظامی و سیاسی پس از سقوط افغانستان به دست طالبان به یکی از کشور های همسایه رفت و سال گذشته با توجه به فرمان عفو عمومی رهبر طالبان به کابل برگشت.