نمایندهٔ ملل متحد: تلاش می‌شود تا محدودیت‌های طالبان بر زنان به عنوان «آپارتاید جنسیتی» شناخته شود

با بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، دختران بالاتر از صنوف ششم از رفتن به مکاتب محروم شدند.

نمایندهٔ سازمان ملل متحد در امور آموزش بین‌المللی می‌گوید که سرکوب آموزش دختران در افغانستان به گونهٔ آشکار به «آپارتاید جنسیتی» مبدل شده است.

گردون براون در یک نشست خبری که ویدیوی آن روز یک‌شنبه، ۲۹ سپتمبر، در یوتیوب این سازمان منتشر شد، افزوده که کمیتهٔ حقوقی سازمان ملل متحد احتمالاً در نشست آیندهٔ خود در ماه اکتوبر مورد وضعیت جاری در افغانستان و شناسایی آپارتاید جنسیتی تصمیم خواهد گرفت.

«در ماه اکتبر، کمیتهٔ حقوقی سازمان ملل متحد نشستی را برگزار خواهد کرد و روی تعریف آپارتاید جنسیتی کار خواهد کرد، اما من کاملاً مطمئن هستم که آنچه اکنون مردم در افغانستان شاهد آن هستند، همان‌طور که می‌دانید، محدودیت‌ها بر دختران، به‌ویژه دختران جوان در حال افزایش است، آن‌ها دیگر نمی‌توانند بدون محرم در جاده‌ها به‌صورت آزادانه رفت‌وآمد کنند، نمی‌توانند در نهادهای دولتی کار کنند و حتی حق صحبت‌کردن آزادانه را ندارند، این به‌گونهٔ آشکار شکلی از سرکوب است که به آپارتاید جنسیتی تبدیل شده است.»

بیشتر در این باره: سرمنشی ملل متحد به صف کشورهایی پیوست که خواستار کشاندن حکومت طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت هستند

گردون براون، نمایندهٔ سازمان ملل متحد در امور آموزش بین‌المللی، محدودیت‌های اعمال‌شده بر آموزش دختران افغان را «بدترین نقض در جهان» می‌داند و می‌گوید این نوع دیگری از «آپارتاید جنسیتی» است.

این مقام سازمان ملل متحد از تمامی سازمان‌ها، از جمله کشورهای «مسلمان»، خواست تا برای جلوگیری از ادامهٔ محدودیت‌ها و سرکوب دختران در افغانستان متحد شوند.

این در حالی‌ست که طالبان پس از حاکمیت دوبارهٔ‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای بر زنان افغان از جمله در زمینهٔ آموزش و کار وضع کرده‌اند که به سطح جهان واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

یک روز پیش از این، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد از حکومت طالبان خواست تا فوراً محدودیت‌های تبعیض‌آمیز در برابر زنان و دختران افغان را لغو کند.

انتونیو گوتیرش در پیامی در صفحهٔ ایکس (توتیر سابق) نوشته است که «آنچه در افغانستان رخ می‌دهد را می‌توان با برخی از فاحش‌ترین نظام‌های سرکوب در تاریخ معاصر مقایسه کرد.»

زنان افغان در کشورهای مختلف بارها به دلیل وضع محدودیت‌ها توسط طالبان، اعتراض کرده‌اند. در این عکس زنان و دختران مهاجر افغان مقیم پاکستان دیده می‌شوند.

در همین حال، برخی از دختران در داخل افغانستان که از تحصیل محروم شده‌اند می‌گویند که مشکلات زندگی‌شان هر روز در حال افزایش است.

پشتنه، یکی از باشنده‌گان کندهار که دانش‌آموز صنف یازدهم بود، به رادیو آزادی گفت: «این یک موضوع بسیار جدی است که باید مکاتب و پوهنتون‌ها برای دختران باز شوند، زیرا اگر این‌طور نشود، نسل آیندهٔ ما کاملاً بی‌سواد خواهد ماند.»

شبانه پوپلزی، باشندهٔ شهر کابل که دانش‌جوی سمستر سوم مقطع ماستری رشتهٔ ادبیات پشتو در پوهنتون کابل بود، نیز می‌گوید: «اگر این وضعیت ادامه یابد، یک مشکل بسیار بزرگ خواهد بود. شما (طالبان) نیمی از جمعیت جامعه را از تحصیل محروم می‌کنید، آن‌ها را از جامعه محو می‌کنید. این بدون شک یک فاجعهٔ بزرگ بشری است. امیدوارم خداوند مانع این کار شود و این مشکل هرچه زودتر حل گردد.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارات تازهٔ این مقام سازمان ملل متحد و پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

بیشتر در این باره:

مصاحبه | اظهارات اخیر گوترش چقدر برای زنان افغان امیدوار کننده است؟مصاحبه با سارا رحیمی در مورد خواست سرمنشی ملل متحد در مورد لغو تبعیض بر زنان در افغانستانسرمنشی ملل متحد: طالبان باید به گونۀ فوری «محدودیت‌های تبعیض‌آمیز» علیه زنان و دختران را لغو کنندوضعیت رسانه‌ها در افغانستان؛ خبرنگاران: محدودیت‌ها و اقدامات طالبان فضای کار را تنگ ساخته است

در این حال، روز پنج‌شنبه حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت طالبان، در صفحهٔ ایکس (توتیر سابق) خود نوشته بود که حقوق بشری در افغانستان تأمین است و هیچ‌گونه رفتار تبعیض‌آمیز با کسی صورت نمی‌گیرد.

حکومت طالبان پیش از این نیز همواره ادعا کرده که به حقوق همهٔ مردم، از جمله زنان، در چارچوب شریعت اسلامی متعهد است.

اما جامعهٔ جهانی، و بسیاری از نهادهای حقوق بشری، سازمان همکاری اسلامی و فعالان حقوق زنان می‌گویند طالبان از اسلام تفسیر نادرستی دارند.