لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

سرمنشی ملل متحد: طالبان باید به گونۀ فوری «محدودیت‌های تبعیض‌آمیز» علیه زنان و دختران را لغو کنند


آنتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد
آنتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد یکبار دیگر تاکید کرده که حکومت طالبان باید محدودیت های تبعیض آمیز اعمال شده بر زنان و دختران افغان بردارد.

انتونیو گوتیرش روز یکشنبه در صفحهٔ ایکس (تویتر سابق) خود افزوده که به همه کشورها و سازمان‌هایی می‌پیوندد که از حکومت طالبان می خواهند تا به گونه فوری به همه محدودیت‌های «تبعیض‌آمیز» علیه زنان و دختران پایان دهد.

او در ادامه نوشته که آنچه در افغانستان رخ می دهد را می توان با برخی از فاحش ترین نظام های سرکوب در تاریخ معاصر مقایسه کرد.

از سوی دیگر، ریتنو مرسودی، وزیر خارجهٔ اندونزیا در ۷۹مین نشست عمومی سازمان ملل متحد بر دسترسی زنان و دختران به آموزش در افغانستان تاکید کرد.

خانم مرسودی گفته که سرمایه گذاری روی زنان سرمایه گذاری روی صلح است، توانمندسازی زنان تقویت رفاه برای همه است.

پینی وانگ، وزیر خارجهٔ استرالیا نیز روز جمعه در سخنرانی خود در نشست سالانهٔ سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده و گفت که طالبان زنان را در افغانستان از جامعه حذف کرده‌اند و با زندانی کردن نیمی از جمعیت ، ظرفیت کشور را به شدت محدود می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که جرمنی، استرالیا، هالند و کانادا پیش از این در یک اعلامیه‌ای مشترک به طالبان هشدار داده‌اند که اگر جلو همه انوع تبعیض علیه زنان و نقض حقوق بشر را نگیرند، شکایت در برابر آن‌ها را به محکمهٔ بین‌المللی عدالت ارائهٔ خواهند کرد.

بیش از۲۰ کشور به علت تبعیض جنسیتی از سوی طالبان در برابر زنان و دختران افغان از شکایت محکمهٔ بین‌المللی عدالت و اقدامات قانونی در این زمینه استقبال کرده‌اند.

اخیرا نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، گزارش‌های زیادی را علیه افزایش فشار بر زنان در افغانستان توسط طالبان نشر کرده‌اند و خواستار لغو این محدودیت‌ها شده‌اند.
اخیرا نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، گزارش‌های زیادی را علیه افزایش فشار بر زنان در افغانستان توسط طالبان نشر کرده‌اند و خواستار لغو این محدودیت‌ها شده‌اند.

هرچند طالبان هنوز در مورد اظهارات تازه انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد چیزی نگفته‌اند، اما حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت طالبان روز پنج‌شنبه در صفحهٔ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که حقوق بشر در افغانستان تامین است و هیچ رویکرد تبعیضی در برابر کسی صورت نمی‌گیرد.

برخی از دخترانی متاثر از محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان در افغانستان می‌گویند که این وضعیت زندگی آن‌ها را دشوار کرده و باید این محدودیت ها هر چه زودتر لغو شود.

یکی از باشندگان شهر کابل که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش ذکر شود رادیو آزادی گفت:

«آنها (طالبان) فکر نمی‌کنند که زنان در جامعه حقوق دارند، زنان حق تحصیل، کار و فعالیت دارند، آن‌ها زنان را محدود می‌کنند، اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مشکلات بیشتر می‌شود، این طرح‌ها و محدودیت‌های آن‌ها در برابر زنان باید لغو شود.»

رقیه ساعی، فعال حقوق زن و حقوق بشر، از سازمان ملل متحد و جامعهٔ جهانی می‌خواهد که گام‌های عملی برای جلوگیری از نقض دوامدار حقوق بشر و نقض حقوق زنان در افغانستان بردارند.

ساعی: ملل متحد و جامعهٔ جهانی باید گام‌های عملی برای جلوگیری از نقض دوامدار حقوق بشر و نقض حقوق زنان در افغانستان بردارند.

«من به عنوان یک زن و یک افغان، از سازمان ملل، جامعه جهانی و کشورهای منطقه و جهان می‌خواهم که گام‌های عملی و مؤثر بردارند و تعهد خود به حقوق بشر را ثابت کنند، که نمی‌گذارد طالبان همچنان به نقض حقوق زنان و پامال کردن حقوق انسانی آن‌ها ادامه دهند.» ما می‌خواهیم آن‌ها را به دادگاه بکشانیم و در مورد سوء استفاده‌های طالبان و آپارتاید جنسیتی در افغانستان خواستار پاسخگوی هستیم.»

این در حالی‌ست که عفو بین‌الملل به تاریخ ۲۷م سپتمبر در اعلامیه‌ای منتشر شده، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست که طالبان را که عاملان نقض جدی حقوق بشر اند مورد بازخواست قرار دهد و یک مکانیزم قوی برای رسیده گی به قربانیان ایجاد کند.

این سازمان انتقاد کرده که عدم موجودیت یک واکنش موثر بین‌المللی، سبب شده تا طالبان محدودیت های شان را بیشتر بسازند.

حکومت طالبان پیش از این همواره ادعا کرده که آن‌ها به تامین حقوق همه مردم از جمله زنان در چهارچوب قوانین شریعت اسلامی متعهد هستند.

اما در سه سال گذشته، علاوه بر محدودیت بر آموزش و کار زنان، محدودیت هایی را در زمینه های مختلف زندگی بر آنان اعمال کرده اند.

XS
SM
MD
LG