سازمان حمایت از خبرنگاران: ممنوعیت تصویربرداری در تخار، خلاف حقوق دموکراتیک است

خبرنگاران افغان از سخت‌تر شدن دسترسی به اطلاعات در پی ممنوعیت تصویربرداری نگران‌اند.

به ادامه وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران از سوی حکومت طالبان، گزارش‌ها در مورد ممنوعیت تصویربرداری و تهیه گزارش‌های تصویری رسانه‌ها در ولایت تخار، نگرانی خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران در افغانستان را به همراه داشته است.

برخی از خبرنگاران افغان می‌گویند ممنوعیت تصویربرداری می‌تواند مشکلات آنان را بیشتر ساخته و دسترسی به اطلاعات را دشوار بسازد.

دو خبرنگار در ولایت‌های مختلف که نخواستند به دلیل حساسیت موضوع نام‌شان در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی چنین گفتند:

"محدودیت بر رسانه‌ها به ویژه گرفتن تصویر یک چالش بزرگ است. تصویر گرفتن خود یک منبع خبر است برای خبرنگاران. حالا که این محدودیت در برخی ولایات وضع شده، ما نگران این هستیم که دسترسی به اطلاعات دشوار می‌شود."

بیشتر در این باره: مرکز خبرنگاران افغانستان اقدام طالبان را برای محدود ساختن کار خبرنگاران در ولایت تخار، محکوم کرد

"اجازه ندادن به تصویربرداری در ولایت تخار سبب نگرانی همه خبرنگاران است. نهادهای حامی خبرنگاران، چه داخلی و چه خارجی، باید فشارهای جدی را در این زمینه بر امارت اسلامی وارد کنند."

حکومت طالبان تا کنون رسماً در این باره چیزی نگفته، اما به تازگی برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت تخار بر گزارش‌های تصویری خبرنگاران ممنوعیت وضع کرده است.

اما یکی از خبرنگاران در ولایت تخار که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش ذکر شود، در پیامی نوشتاری به رادیو آزادی نگاشته است که ریاست اطلاعات و فرهنگ و استخبارات حکومت طالبان به دستور رهبرشان در ولایت تخار اجازه عکس و تصویر گرفتن از محافل خبری را نمی‌دهند.

او ادعا کرد که از دو روز به این‌سو تصویربرداری منع شده است. حتی به خبرنگار تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان هم اجازه تصویربرداری داده نشده است.

مسئول فدراسیون خبرنگاران افغان: این محدودیت‌ها باعث خاموشی آزادی بیان در افغانستان می‌شود.

دلیل این اقدام حکومت طالبان تا کنون مشخص نشده است. تلاش کردیم نظر سیف‌الاسلام خیبر، سخنگوی جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، را در این مورد بگیریم، اما او به پرسش‌ها پاسخ نداد و تلاش‌های رادیو آزادی برای به دست آوردن نظر مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت تخار به نتیجه نرسید.

در این حال، برخی از نهادهای حامی خبرنگاران نیز ممنوع شدن تصویربرداری به هدف تهیه گزارش‌های تصویری از سوی حکومت طالبان در ولایت تخار ابراز نگرانی کرده‌اند.

امید پویا، مسئول فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید مقیم ایران، روز چهارشنبه در مورد این موضوع به رادیو آزادی گفت:

"ما هر روز می‌بینیم که این‌ها در حال تغییر هستند و صدای آزادی بیان را در کل خاموش می‌کنند و نمی‌خواهند که هیچ اثری از آزادی بیان در افغانستان باقی بماند. امروز اگر تصویربرداری را در تخار منع کردند، فردا در کابل، بلخ، هرات و تمام ولایات را ممنوع خواهند کرد. این مایه نگرانی است."

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان "AJSO" نیز به روز سه‌شنبه ۱۰ میزان با نشر اعلامیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و آن را برخلاف آزادی مطبوعات و حقوق دموکراتیک خوانده است.

در اعلامیه این سازمان آمده که وظیفه و رسالت خبرنگاران این است تا حقایق را به اطلاع مردم برسانند. اما به باور این سازمان، اعمال این محدودیت‌ها بر آنان تنها باعث پنهان شدن اطلاعات و مشکلات اجتماعی می‌شود.

در ادامه از حاکمان فعلی حکومت طالبان خواسته شده که هرچه زودتر این ممنوعیت‌ها را رفع کرده و شرایط لازم را برای انجام وظایف خبرنگاران فراهم سازند.

بیشتر در این باره:

كمیتۀ مدافعان حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی فوری جاوید کوهستانی شدجوانان در بامیان: طالبان موبایل‌های ما را بررسی و حریم خصوصی ما را نقض می‌کنندوضعیت رسانه‌ها در افغانستان؛ خبرنگاران: محدودیت‌ها و اقدامات طالبان فضای کار را تنگ ساخته استروز جهانی دسترسی به اطلاعات؛ خبرنگاران و رسانه‌ها از محدودیت وسانسور نیز شکایت دارند

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که حیات‌الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، به تاریخ ۲۷ سنبله در نشست خبری "حسابدهی حکومت به ملت" در کابل پذیرفت که در بخش دسترسی به اطلاعات در افغانستان مشکلاتی وجود دارد و این موضوع غیرقابل انکار است.

قابل ذکر است که اخیراً حکومت طالبان پخش زنده برنامه‌های سیاسی را در رسانه‌های افغانستان نیز ممنوع اعلام کرده است.

گفتنی است که پیش از این، طالبان در برخی ولایت‌های دیگر از جمله هلمند و کندهار نیز چنین محدودیتی بر کار خبرنگاران وضع کرده‌اند.