انستیتوت صلح امریکا: قانون امر به معروف و نهی از منکر با مخالفت رده‌های رهبری طالبان مواجه شده است

ملا هبت الله رهبر طالبان که در ماه های اخیر به برخی از ولایات افغانستان سفر کرده بود.

انستیتیوت صلح امریکا می‌گوید که قانون جدید طالبان در مورد امر به معروف و نهی از منکر با مخالفت علمای دینی، جامعه مدنی و اسلامی و حتی برخی از مقام‌های طالبان روبرو شده است.

این انستیتوت در گزارش تازه‌ای که در روز پنجشنبه (۳ اکتبر) منتشر شد، عنوان کرده است که این قانون، که محدودیت‌های گسترده‌ای بر لباس، رفت و آمد و حضور عمومی زنان وضع می‌کند، با مخالفت‌های جدی مواجه است.

در این گزارش اشاره شده است که نشانه‌هایی از افزایش اختلافات داخلی در میان طالبان در خصوص اجرای این قانون وجود دارد و این موضوع می‌تواند به قدرت آن‌ها آسیب برساند.

همچنین، در این گزارش به سفر غیرمعمول هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان به هشت ولایت شمال و غرب افغانستان در اوایل سپتامبر اشاره شده است که نشان‌دهنده تلاش‌ها برای حل اختلافات فزاینده میان مقامات محلی و قوم‌سالاران است.

عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان

مؤسسه صلح آمریکا می‌گوید که طبق گزارش‌ها، بسیاری از والی‌های حکومت طالبان از اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر خودداری کرده‌اند. همچنین، شیرمحمد عباس ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان و معاون وزارت خارجه، در سال ۲۰۲۰ به‌طور علنی علیه این محدودیت‌ها بر زنان صحبت کرده است.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ۲۱ ماه اگست در جریده رسمی منتشر شد

در این گزارش آمده است که تلاش‌های طالبان برای اجرای این قانون نه تنها مقاومت مردم را افزایش خواهد داد بلکه درگیری‌های داخلی آن‌ها را نیز نمایان خواهد کرد که ممکن است قدرت آن‌ها را به خطر بیندازد.

اما احمد سعیدی، کارشناس امور سیاسی افغانستان، می‌گوید که هرچند اختلافاتی در میان طالبان دیده می‌شود، اما به اندازه‌ای نیست که بر قدرت آن‌ها تأثیر بگذارد. او می‌گوید:

"بدون شک، فرمان‌هایی که ملا هبت‌الله امضا و اعلام می‌کند، بسیاری از مقامات طالبان با آن موافق نیستند، همان‌طور که افغان‌ها و جامعه جهانی نیز با آن موافق نیستند. دور هبت‌الله یک حلقه محدود وجود دارد که این قوانین را می‌پذیرد. در میان طالبان مخالفت وجود دارد، اما به اندازه‌ای نیست که سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد."

احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی

رقیه ساعی، فعال حقوق بشر و جامعه مدنی نیز در مورد می‌گوید:

"برخی از طالبان با قوانینی که توسط رهبر غیبی طالبان صادر می‌شود، مخالف هستند؛ اما آن‌ها همچنان ایدئولوژی طالبانی دارند و این در هر صورت خطرناک است."

حکومت طالبان در تاریخ ۲۱ ماه آگست گذشته، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را اعلام کرد. این قانون شامل ۴ فصل و ۳۵ ماده است و در ماده ۱۳ آن، پوشاندن تمام بدن زنان "لازم" خوانده شده و گفته شده است که "به دلیل ترس از فتنه"، پوشاندن صورت زنان نیز ضروری است.

در این قانون همچنین صدای زنان به عنوان عورت شناخته شده و بر اساس آن، زنان حق ندارند آواز بخوانند و حتی نمی‌توانند نعت یا قرآن را با صدای بلند بخوانند.

این قانون جدید طالبان با واکنش‌های تند جامعه جهانی و افغان‌ها روبرو شده است، اما طالبان بر اجرای کامل آن تأکید کرده‌اند.