بیکاری و نا امیدی، تعداد زیادی از جوانان ولایت تخار را به استفاده از چرس معتاد ساخته است

یکی از جوانان در ولایت تخار که به دود کردن چرس معتاد شده است.

افزایش نگران‌کننده مصرف چرس در تخار، به مشکل جدی صحی و اجتماعی در این ولایت تبدیل شده است.

شماری از این جوانان در صحبت با رادیو آزادی بیکاری، نبود سرگرمی و ناامیدی از آینده را از عواملی می‌دانند که سبب شده آنان به استفاده از چرس رو بیاورند.

روح‌الله ۳۰ ساله، پدر چهار فرزند، یکی از صدها جوانی است که ظاهراً به دلیل مشکلات زندگی و بیکاری، از چند سال به اینسو به مصرف چرس رو آورده است. وی میگوید:

" من از طریق دوستانم به چرس معتاد شدم، به‌دلیل بیکاری و عدم مصروفیت، به این ماده پناه آوردم و حالا هشت سال است که زندگی‌ام تحت‌تأثیر اعتیاد است."

سخنان روح الله، یکی از هزاران روایت تلخ از زندگی جوانانی است که به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

فرید: با دوستان نشسته بودم آنان چرس می زدند من نیز یک دود زدم و سیزده سال است معتاد هستم

احمد فرید ۴۵ ساله می‌گوید، اولین بار دوستانش وی را با چرس آشنا ساختند و همان آشنایی اول آغازی بود برای اعتیاد وی و بدبختی خانواده اش:

" یک روز در بین دوستانم نشسته بودم و آنها چرس می‌زدند. من هم یک دود زدم، و همان یک دود تبدیل به ۱۳ سال اعتیاد شد."

بته های چرس

فرید با نارضایتی از وضعیت خود می‌گوید، چرس علاوه بر اینکه وضعیت جسمی و روانی‌اش را بر‌هم زده، سبب مشکلات جدی برای خانواده اش نیز شده است.

داکتران در مراکز ترک اعتیاد می‌گویند، هرچند استفاده از چرس از گذشته‌ها در افغانستان در میان جوانان رایج بوده، اما در سال‌های اخیر به دلیل دسترسی آسان و قیمت نسبتاً پایین، در میان جوانان بیشتر رایج شده است.

خیرالله صالح، فعال اجتماعی به رادیو آزادی میگوید، بسیاری از جوانانی که به چرس روی می‌آورند، تحصیل‌کرده و روشنفکر هستند:

" اکثر جوانانی که به چرس روی آورده‌اند، به‌خاطر بی‌کاری و نبود فرصت‌های شغلی است. این افراد نه تنها خودشان دچار مشکلات جسمی و روانی می‌شوند، بلکه خانواده‌های‌شان نیز در عذاب اند و جامعه را به‌سوی چالش‌های بیشتر می‌کشانند."

باشنده گان تخار شکایت دارند که اکثر جرایم کوچک و سرقت‌ها توسط همین معتادان صورت می‌گیرد و این مسئله به یک مشکل جدی اجتماعی تبدیل شده است.

باشنده گان تخار علت کلان افزایش استفاده از چرس در میان جوانان و نوجوانان را نبود فرصت کار و سرگرمی می‌دانند و نگران استند که اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد، نوجوانان نیز به استفاده از آن تشویق خواهند شد.

​گزارش: نعمت‌الله احمدی