ابراز نگرانی از نقض حقوق بشر در افغانستان؛ قطعنامهٔ شورای حقوق بشر بر اعمال طالبان تمرکز کرده است

مردم و طالبان در کابل - افغانستان

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، ناوقت روز چهارشنبه قطعنامهٔ را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

در قطعنامه ای که به شورای حقوق بشر ارائه شده و از سوی بیش از چهل عضو این شورا تصویب شد، نگرانی ها درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز شده است.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر افغانستان، دراین قطعنامه به پاسخگویی به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی بشردوستانه در افغانستان تاکید کرده و از معافیت از مجازات در این زمینه ابراز نگرانی کرده است.

در این قطعنامه نیز مطرح شده است که برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر درافغانستان به گونه درست پاسخ داده نمی شود، از جامعه جهانی خواسته شده است که با ایجاد رویکرد همه شمول و چندجانبه برای مقابله با نقض حقوق بشر در افغانستان، ناقضان را به میز عدالت بکشاند.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر افغانستان

در این قطعنامه همچنان نسبت به مجازاتهای فزیکی از جمله اعدامهای اعمال شده توسط طالبان ابراز نگرانی شده است و تأکید شده که مجازاتهایی مانند سنگسار یا دفن کردن افراد در زیر دیوارها، غیرانسانی اند.

طالبان ادعا می کنند که این مجازاتها بر اساس احکام شریعت اجرا میشوند.

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در یک پیام ویدئویی که در شبکه ایکس (تویتر سابق) منتشر شده است، گفت که اتحادیه اروپا و ۴۸ کشور دیگر این قطعنامه را تایید کردند و این گام مهمی است که تصویب شده:

«در قطعنامه تأکید شده که موضوع افغانستان در صدر دستور کار جلسات شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۵ قرار بگیرد و در نشست های فبروی و مارچ- جون و جولای وهمچنین نشست های اکتوبر-سپتمبر سال آینده بحث شود. ما امیدواریم که این قطعنامه گامی مثبت در جهت پاسخگویی و شفافیت باشد و از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان حمایت کند.»

نصیر احمد اندیشه، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

آقای اندیشه افزود که این قطعنامه مأموریت ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشرافغانستان را تقویت کرده است.

طالبان سفر آقای بنیت به افغانستان را ممنوع کرده اند و گفته اند گزارشهای او یکجانبه است.

آقای بنیت در صفحه ایکس خود از شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل تصویب این قطعنامه درباره افغانستان استقبال کرده است.