افغان‌های مهاجر در دنمارک: بی اعتبار شدن پاسپورت‌های تمدید شدهٔ افغانستان، مشکلات ما را بیشتر می‌سازد

پاسپورت افغانستان

پس از آن‌که ادارهٔ مهاجرت دنمارک اعلام کرد که از تاریخ ۱۸ سپتمبر ۲۰۲۴ پاسپورت‌های تازه تمدید شده افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد، برخی افغان‌های مقیم این کشور می‌گویند که این اقدام آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

بصیر، یکی از آن‌ها به رادیو آزادی می‌گوید: "مشکل بزرگ این است که متأسفانه افغان‌های که درخواست پناهنده‌گی آن‌ها پذیرفته نشده، از یک طرف در دنمارک مصونیت ندارند و از طرف دیگر در افغانستان نیز از مصونیت برخوردار نیستند. امیدواریم که سازمان ملل متحد دخالت کند و با حکومت دنمارک در راستای یافتن راه حلی تفاهم کند."

میر عبدالواحد سادات، رئیس انجمن سراسری حقوق‌دانان افغانستان در دنمارک در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این مسئولیت طالبان است که از طریق آنلاین یا برخی شعبات قونسلی‌که در برخی کشورهای اروپایی فعال هستند، یک راه حل عملی پیدا کنند تا مشکلات افغان‌های مقیم دنمارک حل شود و آن‌ها بتوانند پاسپورت‌های خود را تمدید کنند یا پاسپورت‌های جدید دریافت کنند."

میر عبدالواحد سادات، رئیس انجمن سراسری حقوق‌دانان افغانستان در دنمارک

به‌گفتهٔ آقای سادات، افغان‌های که در دنمارک درخواست پناهنده‌گی نکرده‌اند، می‌توانند برای تمدید پاسپورت‌های خود به افغانستان سفر کنند، اما افغان‌های که در این کشور پرونده پناهنده‌گی دارند، اگر به افغانستان سفر کنند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

این مهاجران از مقام‌های دنمارک و حکومت طالبان خواستند که به چالش‌های آن‌ها توجه جدی کنند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که ادارهٔ مهاجرت دنمارک اخیراً اعلام کرده که از تاریخ ۱۸م سپتامبر سال روان، پاسپورت‌های افغان‌های که استکیر تمدیدی دارند را به رسمیت نمی‌شناسد و افغان‌های مقیم این کشور باید پاسپورت‌های جدید دریافت کنند.

این اداره با نشر یک اعلامیه‌ای در وب‌سایت خود گفته که اتباع افغان می‌توانند برای دریافت پاسپورت‌های جدید به افغانستان سفر کنند و آنعده از افغان‌های که در دنمارک پناهندهٔ سیاسی هستند، می‌توانند پاسپورت سیاسی دنمارک را دریافت کنند.

هرچند حکومت طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته، اما وزارت خارجهٔ آن‌ها به تاریخ نهم جوزا اعلام کرد که به جز چند سفارتخانه و قونسلگری محدود در اروپا، خدمات مربوط به تمدید پاسپورت و دیگر اسناد از سوی سایر سفارت‌ها و قونسلگری‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود.

اما مشخص نیست که آیا این تصمیم دنمارک با اقدام طالبان ارتباطی دارد یا نی؟