تاخیر در برگزاری جرگه قومی در خیبر پختونخوا؛ منظور پشتین: این جرگه صبح روز شنبه آغاز می‌شود

مردم که برای اشتراک در جرگه بزرگ قومی، زیر خیمه ها حضور یافته اند.

قرار بود جرگۀ قومی پشتون در خیبرپختونخوا که از سوی « جنبش تحفظ پشتون» فرا خوانده شده بود، به روز جمعه برگزار شود، اما منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون عصر روز جمعه در بیانیه‌ای گفت به دلیل مشکلات، برگزاری این جرگه به تأخیر افتاد.

پشتین گفت که در چند روز گذشته خیمه‌ها و سایر وسایل آنان به آتش کشیده شده و برخی از وسایل به جرگه نرسیده است و به همین دلیل این جرگه به روز شنبه ساعت ده صبح برگزار میشود.

منظور پشتین افزود که ۴۰ درصد کاروان‌های مردمی به جرگه رسیده و کاروان‌های دیگر در راه هستند.

حزب الله کاکر، هماهنگ کنندۀ جنبش تحفظ پشتون در ایالات متحدۀ امریکا، ناوقت روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

"هزاران نفر می‌آمدند و سربازان اردو و پولیس آنها را در ایست‌های بازرسی متوقف کردند و نگذاشتند بیایند. مجبور شدند از کوه‌ها تا محل جرگه بروند. مشخص است که اجرای آن {جرگه}به وقت‌اش نمی‌شد. با این وجود کمپ‌های مختلفی برای افراد ولسوالی‌ها و مشاغل مختلف مانند داکتران، انجنیران، سیاستمداران، آی تی های ماهر، جامعه‌شناسان و سایر حرفه‌ها ایجاد شده بود، دوستان ما که خیمه‌ها را می‌آوردند یا در راه دستگیر می‌شدند و یا خیمه‌ها در راه سوزانده می‌شد. صفحه‌های نمایش بزرگی را که می‌خواستیم جنایاتی را که در ۷۰ سال گذشته بر پشتون‌ها انجام شده نشان دهیم، دکانادارنی را در این باره با آنها صحبت کرده بودیم، آنان بازداشت شدند و یا به آنان هشدار داده شد و بلندگوها را هم شکستاندند."

منظور پشتین هنگام ایراد سخنرانی در جمعی از بزرگان قومی خیبر پختونخوا.

منظور پشتین از مردم خواسته که تا سیزدهم اکتوبر یعنی روز پایانی جرگه که اعلامیۀ جرگه صادر خواهد شد، خود را به محل برگزاری این گردهمایی بزرگ، برسانند.

حکومت پاکستان دراین هفته « جنبش تحفظ پشتون» را غیر قانونی اعلان کرد

او روز گذشته و پیش از صدور اعلامیه در پیام ویدیویی برخی دلایل تأخیر در برگزاری این جرگه را بیان کرد:

"رهبری حزب‌های سیاسی مختلف و رهبران مناطق مختلف رسیده اند، برخی‌هایشان در راه هستند و راه به روی برخی از آنان بسته شده است. خواستم از کسانی که رسیده اند این است که برای رفتن تلاش نکنند، جرگه آغاز می‌شود، کمی زحمت را متحمل خواهند شد، اما خیر است کمی منتظر بمانند، این را بر خود تحمل می‌کنیم، اما برای یک زندگی بهتر به ملت خود، قوم خود، وطن خود و مردم خود به یک نتیجۀ مشترک خواهیم رسید."

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون حدود سه ماه پیش در مراسم تشییع جنازۀ گیله‌من وزیر، یکی از اعضای شناخته شدۀ این جنبش از تشکیل یک جرگۀ بزرگ قومی خبر داد.

هزاران نفر به روز جمعه در محل برگزاری جرگه حضور یافته بودند.

نیروهای امنیتی پاکستان چندین بار به خیمه‌های جرگه یورش بردند و روز چهارشنبه در نتیجۀ درگیری‌ها دست کم ۳ تن از اعضای جنبش تحفظ پشتون کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

جنبش تحفظ پشتون این جرگه را (عدالت) خوانده و گفته است که مردم به گونۀ قاطع در مورد شرایطی که می‌خواهند با پاکستان پیش بروند تصمیم خواهند گرفت.

وزارت داخلۀ پاکستان به روز یک‌شنبۀ گذشته فعالیت جنبش تحفظ پشتون را ممنوع اعلام کرد و گفت که بر اساس قانون مبارزه با تروریسم، این جنبش یک "سازمان غیرقانونی" است.

اما این اقدام با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد و منظور پشتین این اقدام حکومت پاکستان را ظالمانه خواند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان هم این اقدام را محکوم کرد و از حکومت خواست که تصمیم خود را پس بگیرد.