ابراز نگرانی فدراسیون مدافعان حقوق بشر از حملات به فعالان افغان در پاکستان

یک ژورنالیست افغان در پاکستان

فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید از مشکلات امنیتی مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی افغان در پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

عبدالسمیع عزیزی مسئول این فدراسیون امروز به رادیو آزادی گفت که این فعالان در پاکستان از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار می‌گیرند.

در این حال شماری از مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی که در پاکستان مورد چنین حملات قرار گرفته‌اند، می‌گویند، افراد مسلح ناشناس با حمله به آنان قصد ربودن‌شان را داشته‌اند.

عبدالمصور آرین فعال فرهنگی و سینماگر افغان که از سه سال به این طرف در پاکستان بسر می‌برد می‌گوید در یک سال گذشته چند بار مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و حتی بر او تیزاب پاشیده‌اند.

آقای آرین به رادیو آزادی گفت چهار روز قبل در منطقه صادق‌آباد پندی پاکستان به قصد اختطاف مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت، اما با بلند کردن سروصدا باشنده‌های محل به کمک‌اش رسیدند و افراد مسلح ناشناس فرار کردند.

بیشتر در این باره: محسن نقوی: ۱۱ پولیس خیبرپختونخوا و ۱۲۰ افغان در اعتراضات اسلام‌آباد بازداشت شده‌اند

او اضافه کرد: «این سومین یا چهارمین بار است که به من حمله می‌شود. یک بار به پشت من تیزاب پاشیدند، یک بار دیگر در روز اول عید قربان با موتور سیکلت به من زدند. آخرین بار دهم اکتبر، وقتی دنبال خانه جدیدی بودم، چهار نفر به من حمله کردند. آنها از ماشین پیاده شدند، مرا کتک زدند و می‌خواستند مرا با خود ببرند.»

این تنها عبدالمصور نیست که با چنین وضعیتی روبرو شده است. برخی دیگر از فعالان در پاکستان نیز از تهدیدات امنیتی رنج می‌برند. میرویس خاورین، نویسنده و خبرنگار، یکی از آنهاست که اخیراً از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفته است.

او به رادیو آزادی گفت: «شام به طرف خانه می‌رفتم که دو نفر با موتور سیکلت به طرف من آمدند و تفنگچه کشیدند. وقتی با لگد از خود دفاع کردم، تفنگچه‌شان از دستشان افتاد، اما با مشت و لگد به من زدند و بینی‌ام را شکستند. من خیلی درد داشتم، اما در همان لحظه یک ماشین با چراغ‌های روشن رسید و آنها با دیدن ماشین فرار کردند.»

فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید از وضعیت مدافعان حقوق بشر افغان در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید، با اشاره به حمله اخیر به عبدالمصور آرین، از وضعیت مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی در پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر در این باره:

شماری از مهاجرین فاقد اسناد افغان در ایران: برخی از مکاتب در ایران کودکان‌ ما را ثبت نام نمی‌کنندیافته های یک گزارش تازه: پولیس پاکستان روند بازداشت افغان‌های مهاجر را شدت بخشیده است

عبدالسیمع عزیزی از جامعه جهانی و دفتر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) خواسته است تا به وضعیت و رسیدگی به پرونده‌های مهاجرت این افراد توجه کنند.

"مدافعین حقوق بشر و فعالین مدنی از ترس ستم و ظلم که در افغانستان بالای‌شان جریان داشت به کشورهای همسایه از جمله پاکستان پناه آورده‌اند، ولی متأسفانه که در پاکستان همچنان بالای فعالین مدنی حملات وحشیانه توسط افراد ناشناس صورت می‌گیرد و این واقعات در پاکستان بالای فعالین مدنی جریان دارد."

فعالان مدنی و فرهنگی نیز با توجه به مشکلات امنیتی که در پاکستان فرا راه‌شان وجود دارد، از سازمان‌های بین‌المللی خواهان کمک هستند و می‌گویند زندگی در چنین شرایطی برایشان دشوار است.

گفتنی است که پیش از این، شماری از خبرنگاران افغان مقیم پاکستان نیز مورد حملات افراد مسلح ناشناس قرار گرفته‌اند.

پس از به قدرت رسیدن حکومت طالبان در افغانستان، در بیش از سه سال گذشته، شماری زیاد از افغان‌ها از جمله فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و نیروهای امنیتی پیشین بنا بر آنچه که تهدیدات امنیتی در افغانستان خوانده‌اند راهی کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان شده‌اند.