لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

یافته های یک گزارش تازه: پولیس پاکستان روند بازداشت افغان‌های مهاجر را شدت بخشیده است


تعدادی از افغانهای که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.
تعدادی از افغانهای که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.

پس از شدت گرفتن روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان، اخیراً بازداشت و توقیف مهاجرین از سوی پولیس پاکستان افزایش یافته است.

سازمان بین‌الملی مهاجرت (آی او ام) و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) در یک گزارش مشترک که روز پنج‌شنبه «۱۲ سپتمبر» آن را نشر کرده اند، از افزایش ۳۴ درصدی بازداشت و توقیف مهاجران افغان در هفته‌های اخیر خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش، بازداشت مهاجران از ۲۵ اگست الی ۷ سپتمبر سال روان میلادی افزایش یافته که این رقم بیشتر از ۱۱ الی ۲۴ اگست همین سال بوده است.

در گزارش گفته شده که از ۲۵ اگست الی ۷ سپتمبر سال روان، دارنده‌گان کارت شهروندی افغانستان (ای‌سی‌سی) و مهاجران افغان فاقد اسناد مهاجرت ۸۳ درصد کل بازداشت و توقیف شده‌گان را تشکیل می‌دهند.

پولیس پاکستان در حال بررسی اسناد یکی از مهاجرین افغان است.
پولیس پاکستان در حال بررسی اسناد یکی از مهاجرین افغان است.

در گزارش آمده است که میزان گزارش شدهٔ بازداشت مهاجران افغان در ایالت بلوچستان در اوایل اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی در بالاترین سطح بوده و از ۲۵ الی ۷ سپتمبر سال روان میلادی نیز ۷۴ درصد بازداشت‌ها در همین ایالت بوده، جایی‌که به گفته این سازمان‌ها بیشترین مهاجران افغان فاقد اسناد مهاجرت در آنجا زنده گی می کنند.

احمد فهیم یک مهاجر افغان در پاکستان: کار میکردم، پولیس ها آمدند و مرا به تهانه بردند، از من پول زیادی خواستند و من نداشتم.

در این گزارش مناطق چاغی و پشین بلوچستان و کراچی ایالت سند پاکستان از مکان‌های اصلی بازداشت مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان بوده‌است.

با این حال، افغان‌های مهاجر و اتحادیهٔ مهاجران افغان در پاکستان با توجه به افزایش بازداشت‌ها وضعیت افغان‌ها را نگران کننده عنوان کرده و خواستار رسیده‌گی به مشکلات آن‌ها شده است.

فهیم احمدی، یک تن از مهاجران افغان در پشاور که سه سال می‌شود به پاکستان رفته است، تجربهٔ بازدشت‌اش از سوی پولیس پاکستان را به رادیو آزادی چنین می‌گوید:

"این‌جا کار می‌کردم، پولیس‌ها آمدند من را بردند به تهانه، از من پول بسیار زیاد خواستند، گفتم پول ندارم، بعد من را بردند به اسلام‌آباد، در آن‌جا «یو ان اچ سی آر» ضمانت من را کرد، در ابتدا به خاطر افغان بودن کسی حاضر به ضمانت نمی‌شد، وقتی رها شدم، پول نداشتم که دوباره به خانه برگردم."

پاکستان روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را از ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرده است.
پاکستان روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را از ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرده است.

با این حال عبدالبصیر وصال، معاون شورای مهاجرین افغان در پاکستان «یو ان اچ سی آر» را به عدم توجه به وضعیت مهاجران افغان در این کشور متهم می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:

"واقعاً جای تأسف به این است که «یو ان چ سی آر» تا به امروز هیچ نوع اقدام نکرده، با وجود این‌که از همه موضوعات برای‌شان اطلاع داده شده، ما نگران وضعیت مهاجران افغان هستیم، ویزای اقامتی‌شان تمدید نمی‌شود، بسیار به مشکل تمدید می‌شود، گیر و گرفت در نقاط مختلف پاکستان زیاد شده حتی پولیس به منازل مسکونی مردم هجوم می‌آورد."

گزارش مشترک «آی او ام» و «یو ان اچ سی آر» در مورد افزایش بازداشت مهاجران افغان در پاکستان درحالی منتشر شده که هفتهٔ گذشته نیز پولیس این کشور در اسلام‌آباد دست به بازداشت تعدادی از مهاجران افغان زد.

شماری از باشنده‌گان شهرک «بی-۱۷» اسلام‌آباد به رادیو آزادی گفته بودند که پولیس به این منطقه هجوم برده و تعدادی از افغان‌های این منطقه را بازداشت و با خود برده‌اند.

اسلام‌آباد، اولین دور اخراج پناهجویان، شامل پناهجویان افغان را در نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد و تا اواسط سال ۲۰۲۴، بیش از نیم میلیون مهاجر افغان را از این کشور بیرون کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG