گزارش‌ها از کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از افغانها در نتیجۀ تیراندازی مرزبان ایرانی خبر می‌دهند

آرشیف

گزارش شده که تعدادی زیادی از افغانها در‌ نتیجه تیر اندازی نیروهای ایرانی کشته و زخمی شده اند. تا هنوز رقم دقیق کشته شده‌گان و زخمی ها روشن نیست.

سازمان "حال‌وش"، یک سازمان حقوق‌بشر ایران در تبعید، به استناد فایل‌های ویدیو، عکس‌ها و از قول شاهدان عینی گفت که دیروز نیروهای ایرانی به‌سوی حدود ۳۰۰ افغان تیراندازی کردند که تعدادی زیادی در نتیجه آن کشته و‌ زخمی شده‌اند.

یک منبع سفارت افغانستان در تهران که تحت کنترول طالبان است، در اظهارات خود به رادیو آزادی، واقعه تیراندازی نیروهای سرحدی ایران به‌سوی مهاجران افغان در مرز سراوان، ولایت سیستان بلوچستان را تایید کرد.

این منبع که نخواست نامش ذکر شود، گفت که آن‌ها در صدد جمع‌آوری معلومات‌اند و هنوز ارقام دقیق کشته‌شدگان و زخمی‌ها در دست نیست.

مقامات ایران هنوز در مورد تبصره نکرده‌اند.

این گزارش واکنش‌های زیادی به‌شمول فعالان و سیاسیون افغان را به‌همراه داشته و آن‌ها این تیراندازی را محکوم کرده‌اند.

اما محمد فرید، لوی‌سارنوال سابق افغانستان، در اظهارات خود در شبکۀ اجتماعی اکس (تویتر سابق) این کشتار افغان‌ها را عمدی و جنایت ضدبشریت خوانده و محکوم کرده‌است.

جنرال سمیع سادات، یک قوماندان نظامی سابق افغانستان، نیز گفته که افغان‌ها اگر امروز ناتوان‌اند ولی یک‌روزی از این کشتار انتقام خواهند گرفت.

از سوی دیگر، منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها، نیز در اظهارات خود در شبکۀ اکس با محکوم‌کردن این رویداد گفته که ایران ده‌ها افغان بی‌گناه را به‌گونۀ بی‌رحمانه کشته‌است.

آقای پشتین از مردم خواستار شده تا برای متوقف‌ساختن این‌گونه بی‌رحمی همه صدای خود را بلند کنند.