گزارش سازمان بین المللی مهاجرت؛ در سه ماه گذشته نزدیک به هشت‌صد هزار تن افغانستان را ترک کرده اند

موتر های مهاجرین افغان را از نیمروز به ایران به طور قاچاق انتقال میدهند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) در گزارشی تازۀ می‌گوید که در سه ماه گذشته حدود ۷۸۶ هزار و ۷۶۹ تن از شهروندان افغانستان کشور خود را ترک کرده‌اند.

«آی او ام» در گزارش سه ماهه خود که به روز دوشنبه «۳۰ میزان» نشر کرده و وضعیت مهاجرین افغان از ماه جولای تا سپمتبر سال روان میلادی را پوشش داده، گفته که در این مدت حدود ۹۷۳ هزار و ۶۹۶ تن دیگر به افغانستان برگشته اند.

این سازمان افزوده که این آمارها از ۱۱ نقطه مرزی بین افغانستان با ایران و پاکستان جمع‌آوری شده‌است.

سازمان بین المللی مهاجرت با ۹۱ هزار افغان در مورد دلایل مهاجرت مصاحبه کرده است

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنان در این گزارش که بر اساس مصاحبه با نزدیک به ۹۱ هزار تن در باره دلایل مهاجرت‌شان تهیه کرده گفته است که این افغان‌ها به دلایل مختلفی از جمله جست‌وجوی فرصت‌های اقتصادی، امنیت، دسترسی به خدمات صحی یا دیدار با اعضای خانواده و همچنین سفرهای کوتاه‌مدت، از این مرزها رفت‌وآمد می‌کنند.

این درحالی‌ست که شماری از مهاجرین افغان در پاکستان نیز می‌گویند که به دلایل ناامنی و بی‌کاری افغانستان را ترک کرده‌اند. رفیع‌الله رفعت یکی از این مهاجرین در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"پس از سقوط کابل به دست طالبان، اکثر مردم مهاجرت کردند، من هم به دلیل مسایل امنیتی و هم یک زنده‌گی بهتر که نمی‌شد در افغانستان در چنین شرایط دنبال‌اش باشم مهاجرت کردم و با آن‌که بودن در پاکستان هر روز با استرس می‌گذرد، ولی باز هم نسبت به افغانستان این‌جا را ترجیح داده‌ام."

در همین حال، برخی از مهاجرین افغان در ایران می‌گویند که این کشور حتی مهاجرین دارای اسناد قانونی اقامت را اخراج می‌کند.

ایران در این اواخر روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده و روزانه صد ها به افغانستان بر میگردند..

محمد عیسی یکی از این پناهجویان که اخیراً از ایران اخراج شده به رادیو آزادی می‌گوید: "من متولد تهران بودم، مدارک هم داشتم، چهار بار مرا آزاد کردند، اما بار آخر مدارک من را قبول نکردند و به زور من را رد مرز کردند. من در ایران کارگری می‌کردم."

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین اشاره شده که در حال حاضر نزدیک به شش میلیون مهاجر افغان در ایران و پاکستان اقامت دارند که تا سپتامبر ۲۰۲۴، نزدیک به چهار میلیون افغان در ایران و بیش از دو میلیون نفر در پاکستان تخمین زده شده‌اند.

پیش از این کمیشنری عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) گزارش داده بود که شهروندان افغانستان بیشترین جمعیت پناهجویان در جهان را تشکیل می‌دهند و از این نظر از سوری‌ها پیشی گرفته اند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان پیش از این گفته بود که در شش ماه گذشته حدود ۶۴۰ هزار مهاجر افغان عمدتاً از ایران، پاکستان و ترکیه به کشور خود بازگشته اند.