صدراعظم هند از پوتین خواسته است به طور مسالمت آمیز به جنگ اوکراین خاتمه بدهد

تصویر از دیدار مودی و پوتین در مسکو .

نریندرا مودی صدراعظم هند در آستانۀ نشست «بریکس» به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که هند خواهان برقراری صلح در اوکراین است و دهلی جدید آماده است که در تامین آتش بس برای ختم این مرگبارترین درگیری در اروپا پس از جنگ جهانی دوم، کمک کند.

آقای مودی همچنین گفته، هند احساس می کند که درگیری جاری در اوکراین باید بطور مسالمت آمیز پایان یابد.

هنگامیکه خبرنگاران از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد چشم انداز صلح پرسیدند، او گفت که مسکو چهار منطقه در شرق اوکراین را که به گفته پوتین، اکنون بخشی از قلمرو روسیه است، معامله نخواهد کرد و روسیه میخواهد که منافع امنیتی درازمدت این کشور در اروپا، در نظر گرفته شود.

قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در حاشیه این نشست با آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد دیدار کند.

آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

گوتیرش به طور مداوم از اقدامات روسیه انتقاد کرده و بارها خواستار "صلح عادلانه" شده که به قوانین بین المللی و "تمامیت ارضی" اوکراین احترام بگذارد.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که از رهبران شانزدهمین نشست سالانه بریکس میزبان می کند، به دنبال آنست که به غرب نشان دهد که مسکو در صحنۀ جهانی منزوی نیست، زیرا پوتین می خواهد کشورهای بریکس را به حیث وزنه تعادل در برابر غرب در سیاست های جهانی و تجارت از طریق نسخه جدید گسترش یافته بریکس که گاهی به حیث بریکس پلس(BRICS+) نامیده می شود و شامل مصر و اتیوپیا است، قرار دهد.

کارلوس سولار(Carlos Solar) کارشناس ارشد موسسۀ تحقیقاتی رویال یونایتد سرویسس( Royal United Services) مستقر در لندن، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که"مفکورۀ بزرگتر اینست که جهان در حال تغییر است و آنچه که در آینده در زمینۀ بانکداری، امور مالی و قوانین بین المللی اتفاق می افتد، می تواند تعیین کند که کدام مناطق جهان، در دهه های آینده، مهم ترین مناطق جهان خواهند بود."

اجلاس امسال بریکس همچنین می تواند، زمینه را برای گسترش بیشتر آن فراهم کند و پوتین از بیش از بیست کشور در نشست کازان دعوت کرده که شامل آذربایجان، بلاروس، ترکیه و منگولیا می شود که درخواست عضویت داده اند و یا در حال بررسی عضویت در بریکس، هستند.

روسیه تلاش می کند تا کشورهای بریکس را متقاعد سازد تا یک پلت فورم بدیل، برای پرداخت های بین المللی ایجاد کنند که در برابر تحریم های غرب مصئون باشد.

نشست بریکس در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود.

بر اساس خبر گزاری رویترز، مخفف بریک(BRIC) در ۲۰۰۱ میلادی توسط جیم اونیل(Jim O'Neill) اقتصاددان ارشد موسسۀ تحقیقاتی گولدمن ساچس(Goldman Sachs) در یک مقاله تحقیقاتی ابداع شد، که در مورد ظرفیت رشد عظیم برازیل، روسیه، هند و چین در قرن جاری، تاکید می کرد.

سازمان بریکس در سال ۲۰۰۹ میلادی بعد از آن ایجاد شد که در آغاز روسیه، هند و چین نشست هایی رسمی تری را دایر کردند، بالاخره برازیل، بعد هم افریقای جنوبی، مصر، ایتوپیا، ایران و امارات متحده عربی به آنها پیوستند. عربستان سعودی تا هنوز رسماً به عضویت بریکس، نپیوسته است.

نظر به معلومات صندوق وجهی بین المللی، پیش بینی می شود که تا پایان این دهه، سهم سازمان بریکس که ۴۵ درصد نفوس جهان را تشکیل می دهد، در تولید ناخالص داخلی جهان از ۳۵ به ۳۷ درصد افزایش یابد، در حالیکه سهم هفت اقتصاد بزرگ غرب(G7) در سالجاری از ۳۰ درصد به حدود ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت.