شکایت راننده‌های تکسی در کابل: حتی پول رنگ تکسی خود را دوباره به دست نیاوردیم

ریاست ترافیک حکومت طالبان سال گذشته رنگ تکسی‌ها را به فیروزه‌یی و سفید تغییر داد. ​​​​​​​                                

شماری از راننده‌های تکسی در شهر کابل میگویند با آن که رنگ موترهای شان را با مصرف هزاران افغانی تغییر داده اند، اما به دلیل نبود کار در شهر، حتی پول رنگ تکسی خود را دوباره پیدا نتوانسته اند.
یک راننده تکسی می‌گوید از ۱۳ سال به این طرف با موتر تکسی‌اش در جاده‌های کابل راننده‌گی می‌کند و از این طریق نفقه خانواده‌اش را مهیا می‌کند.
اما او از نبود کار شکایت دارد و می‌گوید، با گذشت چندین‌ماه هنوز ۶۵ هزارافغانی را که بخاطر رنگ و دیگر ترمیمات تکسی‌اش هزینه کرده بود دوباره بدست نیاورده است.

بیشتر در این باره: فروشندگان حلوای کُنجد در بلخ از افزایش تولید و فروش این شیرینی خبر می‌دهند


او که نخواست نام اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:
" کار نیست مردم بسیار محتاج است، پیش خوب بود مردم در بست میرفت حالی هیچ کار و بار نیست، اقتصاد مردم بسیار ضعیف شده، در یک سال پیسه رنگ موتر پیدا نمی شود."

صدیق الله یک تکسی ران دیگر درشهرکابل نیز شکایت مشابه دارد.
"موتر را تکسی کردیم، بالایش مصرف هم کردیم ولی متاسفانه آنگونه کاری که باید می‌شد که نفقه خانواده را پیدا کنیم، متاسفانه که کار و بار نیست، تکسی رانی نمیشه به همین خاطر دوباره میفرشم."

برخی از موترفروشان در شهر کابل هم تأیید میکنند که مردم به دلیل از رونق افتادن کار، تکسی‌های شان را برای فروش می آورند.

عبدالقاهر یکی از موترفروشان به رادیوآزادی گفت:
"بیشتر این‌ها "راننده‌های تکسی" وظایف دولتی داشتند، وقتی وظیفه خود را ازدست دادند، مجبور شدند که موترهای خود را تکسی تبدیل کرده و کار کنند،حالا به دلیل بیکاری میفروشند وکار بار دیگر شروع میکنند."

رنگ جدید تکسی‌های افغانستان


این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شوند که ریاست ترافیک حکومت طالبان درماه ثور سال گذشته به تمام مالکان تکسی‌ها دستور داد تا تکسی‌های شان را از رنگ زرد و سفید به رنگ فیروزه‌یی و سفید تغییر بدهند.

بعدا شماری از راننده‌های تکسی شکایت کردند، که حکومت طالبان برای تغییر رنگ تکسی‌ها فقط با یک شرکت در کابل قرار داد کرده که با هزینه گزاف موترهای شان را رنگ میکند و آنان توان پرداخت آن را ندارند.

اما شماری از باشنده‌های کابل می‌گویند که وضع این شرایط برای تکسی داران، عامل بلند رفتن نرخ کرایه تکسی شده و حکومت طالبان بجای توجه به تغییر رنگ تکسی‌ها باید تلاش کند تا با فراهم کردن زمینه، کرایه تکسی‌ها کاهش پیدا کند.

میر احمد و فتح محمد دو تن از باشنده‌های شهرکابل در این مورد به رادیوآزادی گفتند:
" رنگ موتر را چه کنیم این بدرد ما نمی‌خورد چه زرد باشد، چه سیاه و چه سفید، کرایه ارزان باشد که اقتصاد همه مردم خراب است."

" وقتی یک راننده بالای رنگ موتر خود مصرف میکند، طبعا کرایه خود را نیز بلند میبرد، که با چنین کاری بر فقر و تنگدستی مردم بیشتر علاوه می‌شود."
به گفته باشنده‌های شهرکابل تکسی‌ها در لین‌های مختلف شهرکابل با قیمت‌های مختلف فی نفر ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ افغانی کرایه اخذ می‌کنند و به کرایه گرفتن تکسی به شکل دربست به صد‌ها افغانی می‌رسد و از توان بسیاری مردم بالا است.

بیشتر در این باره:

آغاز بیست‌وهشتمین دورۀ مسابقات انتخابی تیم ملی بوکسینگ افغانستان در کابلتیم‌های کریکت جوانان افغانستان و سریلانکا امروز در بازی نهایی با هم روبه‌رو می‌شوندرئیس اداره زراعت نیشاپور: زعفران افغانستان به رقیب اصلی زعفران ایران مبدل شده است

تلاش کردیم نظر، نجات نواز سخنگوی ریاست ترافیک حکومت طالبان را درپیوند به روند تغییررنگ موترهای تکسی ونگرانی راننده‌ها و مردم بگیریم، اما تا نشر گزارش به پرسش‌های رادیوآزادی پاسخ نداد.

پیش از این مسئولان ریاست پولیس ترافیک حکومت طالبان دلیل این کار را نبود یک کد مشخص برای رنگ قبلی تکسی‌ها عنوان کرده اند.

بر بنیاد گزارشها، برای اولین بار تکسی‌ها در افغانستان با رنگ سیاه و سفید فعالیت داشتند که بعدا در چند دهه اخیر رنگ تکسی‌ها به زرد و سفید تبدیل شده بود، اما پس از حاکمیت دوباره حکومت طالبان در افغانستان، اکنون تکسی‌ها به رنگ سفید و فیروزه‌‌یی روشن در کابل و ولایات فعالیت می‌کنند.