لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

عزیز: سعی داریم طالبان افغان تا ۳ هفته دیگر به مذاکرات صلح بیایند


سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان

مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان می‌گوید که اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا طالبان افغان ظرف سه هفته دیگر حاضر به گفتگوهای صلح شوند.

سرتاج عزیز این سخن را در مصاحبه با رادیو آزادی گفته‌است.

اسلام‌آباد می‌گوید که تلاش‌های گروه چهارجانبه در رابطه به پروسه صلح افغانستان و تشویق طالبان برای حاضر شدن در دَور میز مذاکره ادامه دارد.

این در حالیست که حکومت وحدت ملی افغانستان به آنچه صداقت پاکستان برای همکاری به پروسه صلح افغانستان خوانده می‌شود بی‌باور به نظر می‌رسد.

اما سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان بار دیگر ابراز امیدواری می‌کند که تلاش‌های جاری در هفته‌های نزدیک منجر به آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان شود.

آقای عزیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفت:

"از سوی گروه چهارجانبه باز هم تلاش ادامه دارد و کوشش می‌کنیم که اگر در دو یا سه هفته آینده دَور میز مذاکره حاضر شوند خوب می‌شود."

گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است.

نماینده‌های این چهار کشور تا حال پنج بار جلسه نموده و روی راه‌های آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان بحث کردند.

نماینده‌های کشورهای عضو نشست چهارجانبه تا حال پنج بار جلسه نموده‌اند.
نماینده‌های کشورهای عضو نشست چهارجانبه تا حال پنج بار جلسه نموده‌اند.

در پایان چهارمین دَور این اجلاس چهارجانبه در ماه فبروری در کابل گفته شد که مذاکرات صلح با طالبان به زودی آغاز خواهد گردید.

اما طالبان مسلح تصامیم این نشست‌ها و خواست‌های را که در آن از این گروه مطرح شده رد کرده‌اند.

مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان همچنان می‌گوید که برقراری صلح و تأمین امنیت در افغانستان زمانگیر است و به گفته وی با آغاز گفتگوهای صلح راه حل دریافت خواهد شد.

آقای عزیز می‌گوید:

"امنیت در چند هفته به میان نمی‌آید و برای آن به وقت و تحمل نیاز است. در این راستا تنها پاکستان نمی‌تواند کوشش کند بلکه دیگر اعضای گروه چهارجانبه چین، امریکا و افغانستان هم با آن‌ها تعلقات خود را دارند و آن‌ها هم گروه‌های زیادی اند. همه باید خوب کوشش کنیم تا برای گفتگو حاضر شوند. حرف اصلی را حکومت افغانستان و طالبان می‌زنند و یک بار که گفتگوها آغاز شود یک راه دریافت خواهد شد."

غنی: ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم.
غنی: ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً گفت "ما از پاکستان صلح نمی‌خواهیم."

آقای غنی این سخن را پس از آن ابراز کرد که حکومت افغانستان طوریکه از اجلاس چهارجانبه انتظار داشت، نتیجه مطلوب به دست نیاورد.

حکومت افغانستان از پاکستان خواسته‌است که مطابق فیصله نشست‌های چهارجانبه بر علیه عناصری از طالبان که حاضر به گفتگوهای صلح نمی‌شوند، اقدام کند.

با آنکه مقام‌های پاکستان پیوسته گفته‌اند که مبارزۀ این کشور با تروریزم و تندروان مسلح ادامه دارد اما گفته می‌شود که این کشور بیشتر آنعده از تندروان مسلح را سرکوب می‌کند که تهدید به پاکستان شمرده می‌شوند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG