لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

استقبال کمیسیون مشترک از حذف نام حکمتیار از لیست تحریم‎های شورای امنیت


به دنبال حذف شدن نام گلبدین حکمتیار از لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، محمد اکرم خپلواک رئیس کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح می‌گوید، این کار زمینه را برای آمدن حکمتیار به کابل بیشتر فراهم ساخت.

آقای خپلواک روز شنبه در یک نشست خبری درکابل گفت، آمادگی‌ها برای آمدن رهبر حزب اسلامی گرفته شده‌است.

خپلواک حذف نام حکمتیار را از لیست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، یکی از بندهای مهم توافق‌نامۀ صلح می‌خواند:

محمد اکرم خپلواک رئیس کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح
محمد اکرم خپلواک رئیس کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح

" امروز یکی از بند های مهم موافقتنامه صلح که همانا تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد بر رهبری حزب اسلامی بود، رفع شد."

توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی در ماه میزان سال‌جاری از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به امضا رسید.

نام گلبدین حکمتیار در سال ۲۰۰۳ میلادی در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل شده بود.

حذف نام گلبدین حکمتیار از این لیست یکی از مواد مهم توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی خوانده می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر یک بیانیه گفته‌است که نام گلبدین حکمتیار در نشست روز جمعه کمیته تحریم‌های گروه دولت اسلامی و القاعده سازمان ملل متحد از این لیست حذف شده‌است.

در همین حال محمد امین کریم یکی از اعضای حزب اسلامی و عضو کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی، حذف نام رهبر این حزب را از لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، یک اقدام منطقی می‌خواند.

وی که روز شنبه همراه با اکرم خپلواک با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت، گلبدین حکمتیار پس از آزادی دسته اول زندانیان این حزب و سه مورد دیگر به کابل خواهد آمد.

محمد امین کریم یکی از اعضای حزب اسلامی و عضو کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی
محمد امین کریم یکی از اعضای حزب اسلامی و عضو کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی

وی گفت:

"آزادی یک تعداد از زندانیان، به خاطر این‌که امکان ندارد که امیر مجاهد حزب اسلامی در شهر کابل تشریف بیاورد و مادری باشد و بگوید، پسر من در زندان است و شما در کابل تشریف آوردید، تخصیص دادن زمین برای برگشت مهاجرین این حزب، مسئله امنیت رهبر حزب و مسئله چهارم تثبیت محل اقامت رهبر حزب اسلامی است."

شورای عالی صلح افغانستان به این باور است که بیرون شدن نام حکمتیار از لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ثابت ساخت که صلح افغانستان برای جهان با ارزش است.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت، اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره حذف نام گلبدین حکمتیار پیام واضحی است برای دیگر مخالفان مسلح دولت که تنها راه رسیدن به اهداف انتخاب کردن مسیر گفت‌وگو های صلح است.

گزارش: نصرت پارسا

خپلواک: تدابیر مصون و با عزت برای برگشت حکمتیار اتخاذ شده‌است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00

مرتبط

XS
SM
MD
LG