لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

سلامت عظیمی: برای مبارزه با مواد مخدر به بسیج ملی نیاز است


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید با وجود کمک‌های انجام شده در راستای مبارزه با مواد مخدر هنوز هم این پدیده منحیث مشکل بزرگ در کشور وجود دارد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز شنبه در نشست هماهنگی و ارتقاء ظرفیت در راستای مبارزه علیه مواد مخدر در کابل روی هماهنگی مسئولان ولایتی و مردم تأکید کرد.

در این نشست نمایندگان بخش مبارزه با مواد مخدر ولایات مختلف کشور حضور داشتند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان با تائید افزایش کشت کوکنار در مناطق نا امن و تحت کنترول مخالفان مسلح می‌گوید که برای مبارزه جدی با این پدیده برنامه بسیج ملی را عملی می‌کند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت، برای مبارزه با مواد مخدر برنامه و پالیسی‌های را دارند اما تاکید می‌کند برای تطبیق آن نیاز است تا مسئولان ولایتی و مردم بسیج شده و حکومت را کمک کنند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

خانم عظیمی گفت:

"امروز مواد مخدر یک چالش جدی فرا راه امنیت، حکومتداری خوب و حاکمیت قانون است. اگر ما با جدیت تمام هماهنگی بیشتر نداشته باشیم ما عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم به همان هدف که برنامه عمل ما آنرا مطرح کرده‌است، به آن برسیم."

سلامت عظیمی گفت که برنامه تخریب مزارع کوکنار قبلاً شامل اجندای شورای امنیت شده و باید مطابق به دستوری‌که از سوی این شورا صادر گردیده همه مسئولان ولایتی در این راستا همکاری مشترک نمایند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر نشست دو روزه را زیر نام (جلسه هماهنگی و ارتقاء ظرفیت) به شرکت روسا و نمایندگان مبارزه با مواد مخدر ولایات مختلف در کابل برگزار کرده و از شرکت کنندگان نشست خواست تا نظریات‌شان را با این وزارت شریک سازند.

این وزارت سال گذشته برنامه عمل ملی را به هدف مبارزه جدی با مواد مخدر برای پنج سال تهیه کرده و در ضمن نشست‌های مشترک منطقوی را با نمایندگان کشورهای منطقه برگزار کرد.

اما با آنهم گزارش‌های وجود دارند که این تلاش‌ها چندان موثر واقع نشده و کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در بیشتر مناطق کشور صورت می‌گیرد.

در این حال کارشناسان افغان همکاری مردم با حکومت را در راستای محو و یا هم کاهش کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر موثر می‌دانند.

جنرال خدایداد وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید حکومت باید از مردم حمایت کرده و امنیت‌شان را تأمین کند.

جنرال خدایداد وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
جنرال خدایداد وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان

وی افزود:

"متأسفانه وضعیت امنیتی افغانستان خوب نیست و بالاخره مواد مخدر هم موازی با آن کشت و قاچاق و تمویل می‌شود. نقش مردم بسیار مهم است به شرط اینکه حکومت بتواند مردم را بسیج ساخته و آن‌ها را حمایت بکند که علیه مواد مخدر مبارزه شود."

وی عامل کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در ولایات را ناامنی، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی خوانده و تأکید می‌کند که باید برای حل این مشکلات مبارزه جدی گردد.

به اساس گزارشات سازمان ملل متحد، افغانستان از جمله کشورهای است که در صدر لیست کشور های کشت و تولید کننده مواد مخدر قرار دارد.

این در حالیست که وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید کشت کوکنار و کار و بار مواد مخدر در بیست ولایت افغانستان عملاً جریان داشته که بیشتر آن در ولایات ناامن مانند هلمند، ارزگان، بادغیس، بدخشان، ننگرهار، فراه و شماری از ولایات دیگر می‌باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG