لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

وزارت داخله از اعلام همکاری روسیه با پولیس افغانستان استقبال کرد


وزارت امور داخله افغانستان از اعلام همکاری روسیه برای آموزش پولیس ملی افغانستان استقبال می‌کند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان نیاز دارند تا نیرو های امنیتی افغان به مانند نیرو های دیگر کشور های منطقه آموزش ببینند و یک نیروی بینظیر در سطح منطقه باشند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"طبعاً این مورد استقبال ما است، ما می‌پذیریم هم کمک و هم حمایت نیروهای بین‌المللی و مجامع بین‌المللی را در امر آموزش و پرورش نیرو های ما، ما نیاز داریم تا نیرو های ما در سطح منطقه بینظیر باشند."

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی گفته است که کشورش در کنار تأمین صلح در افغانستان آماده است تا از پولیس این کشور حمایت همه جانبه نماید.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور پوتین این اظهارات را هنگام پذیرفتن اعتماد نامه های سفیران هجده کشور به شمول افغانستان، بیان کرده‌است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار با محمد حنیف اتمر مشارو امنیت ملی افغانستان گفته است که مسکو برای همکاری با کابل در ارتباط به تقویت نیرو‌های امنیتی افغان آماده‌است.

مقامات روسی همچنان گفته اند که تماس‌های اخیر روسیه با طالبان بخاطر تشویق این گروه برای پیوستن به پروسه صلح به رهبری حکومت افغانستان است.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان نیز از ابراز نظر مقامات روسیه در پیوند به حمایت و تقویت نیروهای امنیتی افغان استقبال نموده و آن را یک گام مثبت می‌خواند.

وی افزود:

"شما می‌دانید در چنین شرایطی که افغانستان با جنگ مواجه است کمک کشورهای همسایه با افغانستان اقدام خوب است به نظر من این به حکومت افغانستان یک دست آورد محسوب می‌شود اگر آن‌ها در خصوص آموزش و یا تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی فکر می‌کنم گام مناسب است."

این در حالیست که روابط روسیه و امریکا با گذشت هر روز سردتر شده و بر بنیاد توافق‌نامه امنیتی افغانستان با امریکا، واشنگتن مسئولیت دارد که نیروهای امنیتی افغان را زمینی و هوایی تجهیز کرده و در بخش آموزش آنان را کمک نماید.

با در نظرداشت این موضوع زلمی وردک یکی از آگاهان امنیتی افغان می‌گوید، تا زمانی که غرب موافق نباشد افغانستان نمی‌تواند کمک‌های روسیه در بخش‌های نظامی و امنیتی این‌کشور را پذیرفته و از آن نفع ببرد.

وی گفت:

"تا زمانیکه غرب موافق نباشد حکومت افغانستان هیچ کاری کرده نمی‌تواند چون که حکومت افغانستان وابسته به غرب است و تمام مسایل اقتصادی و نظامی آن از سوی غرب تمویل می‌شود تا زمانیکه موافقه غرب وجود نداشته باشد فکر نمی‌کنم که حکومت افغانستان کاری کرده بتواند."

آقای وردک با اشاره به تلاش مبنی بر توقف خرید طیاره‌های روسی برای اردوی افغانستان از سوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت که غرب هرگز اجاره نخواهد داد که روسیه به مسایل افغانستان دخیل شود.

اما اعضای ولسی جرگه می‌گویند که افغانستان باید در سیاست اش تغییر آورده و به جلب حمایت کشورهای منطقه اولویت دهد.

اعضای این جرگه پیشنهاد می‌کنند که حکومت افغانستان با گسترش روابط اش با روسیه نگرانی این‌کشور را از بابت حضور امریکا در افغانستان نیز رفع نموده و از همکاری هایش در راستای تأمین صلح و تقویت نیروهای امنیتی افغان استفاده اعظمی نماید.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG