لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

جنرال سکاپاروتی: نفوذ روسیه میان طالبان افزایش یافته‌است


جنرال امریکایی کورتیس سکاپاروتی قوماندان ناتو در اروپا
جنرال امریکایی کورتیس سکاپاروتی قوماندان ناتو در اروپا

جنرال امریکایی کورتیس سکاپاروتی قوماندان ناتو در اروپا به مجلس سنای امریکا دیروز گفت که او در این اواخر شاهد افزایش نفوذ روسیه میان طالبان بوده‌است، روابط میان روسیه و طالبان افزایش یافته و شاید مسکو آن‌ها را اکمال نیز کرده باشد.

او به کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنا روی اهمیت پیروزی در جنگ افغانستان تأکید کرده گفت که در شانزده سال گذشته بیش از یک هزار و هشت صد سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند، ناتو و امریکا باید در این جنگ پیروز شوند.

پیش از این، مقامات افغان و قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان از چگونگی روابط مسکو و طالبان انتقاد کرده بودند.

مقامات افغان گفته بودند که طالبان از طریق سرحدات تاجکستان از سوی روسیه اکمال می‌شوند.

عبدالودود پیمان یکی از نمایندگان کندز در ولسی جرگه به نقل قول از باشندگان محل به رادیو آزادی گفته بود مخالفین مسلح از سرحد تاجکستان به واسطه کشتی اسلحه را از دریای آمو به سرحد افغانستان انتقال داده و بعداً آن را به ولسوالی‎های دشت ارچی و درقد می‎برند.

محمد عمر صافی والی سابق کندز نیز گفته بود که روسیه از طریق سرحدات تاجکستان طالبان را تجهیز می‌کند.

اما مسکو هر چند تماس خود با طالبان را تائید می‌کند ولی اتهامات تجهیز و اکمال آن‌ها را رد می‌کند.

اعلامیۀ اخیر وزارت خارجۀ روسیه گفت که هدف از ارتباط با طالبان تأمین امنیت اتباع این‌کشور در افغانستان و تشویق طالبان به روند صلح به رهبری دولت کابل می‌باشد.

اما شفیق همدم کارشناس امور سیاسی و مشاور سابق ناتو در افغانستان می‌گوید که مسکو روابط وسیع تر و متنوع با طالبان داشته است.

شفیق همدم کارشناس امور سیاسی و مشاور سابق ناتو در افغانستان
شفیق همدم کارشناس امور سیاسی و مشاور سابق ناتو در افغانستان

وی گفت:

" با طالبان چند نوع روابط ایجاد کرده‌اند. اول روابط سیاسی دوم روابط مالی و اقتصادی که به آن‌ها پول کمک می‌کنند و همکاری می‌کنند. سوم روابط تجهیزات نظامی که به طالبان تجهیزات نظامی می‌دهند و چهارم بدتر از همه که معلومات استخباراتی هم به آن‌ها فراهم می‌سازند."

ولی حکومت افغانستان هفته گذشته گفت، در سفر اخیری که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به روسیه داشت نگرانی کابل از روابط مسکو با طالبان رفع شد و در این مورد وضاحت به میان آمد.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، مقامات روسی در دیدار با محمد حنیف اتمر تأکید کرده‌اند که طالبان مسلح باید اعمال تروریستی را ترک کرده و با احترام به قانون اساسی افغانستان وارد گفت‌وگو‌های صلح شوند.

در این حال قرار است مسکو در ماه آیندۀ اپریل میزبان یک گردهمایی بین‌المللی در بارۀ افغانستان باشد.

در این نشست به شمول افغانستان، روسیه، چین، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، دوازده کشور اشتراک می‌کنند.

مقامات روسی گفتند که مقامات امریکایی نیز چون شریکان استراتژیک افغانستان به این گردهمایی دعوت شده‌اند ولی هنوز مشخص نیست که آن‌ها اشتراک می‌کنند یا نه.

طالبان به آژانس خبررسانی رویترز گفته اند که از سال ۲۰۰۷ روابط و تماس‌های قابل ملاحظۀ با روسیه داشته اند و این روابط به حمایت معنوی و سیاسی محدود می‌باشد.

XS
SM
MD
LG