لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

عبدالغفار داوی چگونه و چرا از زندان به دفتر سرپرست دافغانستان بانک رفته بود؟ 


سرپرست جدید دافغانستان بانک پیهم در مرکز خبرهای جنجالی قرار گرفته است. آخرین مورد آن با انتشار اطلاعیه خود این بانک رسانه‌ای شده: دیدار سرپرست بانک مرکزی با عبدالغفار داوی زندانی کابلبانک در دفتر کارش.

عبدالفغار داوی که به دلیل دست داشتن در فساد کابلبانک، به پرداخت ۳۸ میلیون دالر و ۹ سال زندان محکوم شده است. او در حال حاضر دوره محکومیت خود را سپری می‌کند.

دیروز سه‌شنبه دافغانستان بانک با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داد که داوی با کریم اتل، نماینده ولایت هلمند در پارلمان، روز دوشنبه به دفتر اجمل احمدی، سرپرست این بانک رفته بوده است. در اطلاعیه آمده که آقای احمدی از داوی خواسته بود که از دفترش بیرون شود.

اجمل احمدی سرپرست دافغانستان بانک
اجمل احمدی سرپرست دافغانستان بانک

اما آقای داوی چگونه و چرا از زندان به دفتر سرپرست دافغانستان بانک رفته بود؟ دافغانستان بانک از دادن توضیحی در این مورد خودداری کرد.

در اعلامیه این بانک آمده است کریم اتل عضو ولسی جرگه عبدالغفار داوی را با خود به دفتر آقای احمدی برده بوده است.

اما آیا دافغانستان بانک حق مداخله در پرونده کابلبانک را دارد؟ رسیدگی به این پرونده وظیفه یک کمیسیون اختصاصی است.

قسیم رحیمی، معاون دوم پیشین دافغانستان بانک روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت این کار خارج از صلاحیت‌های این بانک است: "صلاحیت‌های بانک مرکزی در قانون دافغانستان بانک روشن است. دافغانستان بانک در چنین قضایا هیچ صلاحیتی ندارد. این کار برای سیاسی ساختن و استفاده نادرست از صلاحیت‌ها می‌باشد. اگر چنین می‌شود، راه برای فساد باز می‌شود."

به گفته آقای رحیمی، رئیس جمهور برای پرونده کابل بانک کمیسیونی ایجاد کرد و تمام صلاحیت‌های ضبط ملکیت‌ها و گرفتن قرض‌ها را به آن کمیسیون سپرده است.

در همین حال، سبحان مصباح، معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان حضور کسی که از طرف محکمه مجرم شناخته شده به دفتر سرپرست دافغانستان بانک را از نظر حقوقی تخلف می‌داند: "این موضوع از دست دافغانستان بانک بیرون شده است. رئیس دافغانستان بانک به هیچ صورتی در این مسئله میانجیگری نمی‌تواند. قسمی که محکمه حکم کرده است، پول [کابلبانک باید] پرداخته شود و به بیت‌المال انتقال یابد."

با این حال، هنوز روشن نیست که عبدالغفار داوی چگونه از زندان به دفتر سرپرست دافغانستان بانک رفته بود.

نهادهای امنیتی و اداره تنظیم امور زندان‌ها از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

پس از گزینش اجمل احمدی به سرپرستی دافغانستان بانک، این سومین مورد جنجالی در دوران سرپرستی او است. پیش از این برکناری شماری از معاونان و کارمندان این بانک، قطع برق و خاموش شدن دوربین های مداربسته این بانک هم جنجال‌های رسانه‌ای برپا کرده بود.

XS
SM
MD
LG