لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

شورای نظامی مصرگفتگو های را نیروهای مختلف سیاسی آغاز کرد


در اثر برخوردهای خشونت بار چند روز اخیر در میدان تحریر قاهره که بین تظاهر کننده گان و نیروهای امنیتی مصر صورت گرفت و باعث کشته شدن حدود 30 تن و جراحت بیش از 1700 تن دیگر شد، شورای نظامی بر سراقتدار در آن کشور با انتقادات جامعه جهانی روبرو شده است.

یک تعداد زیاد مردم مصر به این عقیده اند که شورای وزیران از قدرت واقعی چندان برخوردار نیس و طرح پیشنهادی شورای نظامی برای تامین و ادامهء قدرت آن شورا ارایه شده است .

کابینهء ملکی مصر به دنبال اعمال خشونت آمیز چهار روز اخیر دیروز استعفایش را ارایه کرد، اما از جانب شورای نظامی به طور فوری پذیرفته نشد.

سازمان عفو بین الملل در یک اعلامیه گفته است، مقامات نظامی مصر در حمایت از حقوق بشر کاملاً ناکام شده اند.

این سازمان شورای عالی نظامی مصر را به استفاده از تکتیک های سرکوب گرانهء دوران رییس جمهور سابق حسنی مبارک متهم کرده است.

سرمنشی سازمان ملل متحد بانکی مون نیز در مور خون ریزی های اخیر در مصر ابراز نگرانی عمیق کرده، از مقامات آن کشور خواسته است، رعایت حقوق بشر و آزادی های مدنی را تضمین کنند.

پولیس و سربازان اردوی مصر با تظاهر کننده گان در میدان تحریر درگیر شده از گلوله های رابری و گاز اشک آور استفاده کرده اند.

بعد از تظاهرات وسیع در ماه فبروری حسنی مبارک از قدرت خلع شد و شورای نظامی زمام امور را به عهده گرفته، گفته بود در جریان شش ماه بعد از اتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری قدرت را به رهبران ملکی می سپارد.

اینک به نظر می رسد که انتخابات ریاست جمهوری قبل از سال 2013 برگزار نخواهد شد و اردو با تمام قدرت باقی خواهد ماند.

تظاهر کننده گان می خواهند شورای نظامی مصر قدرتش را به شورای ریاست جمهوری آن کشور بسپارد.

یکی از تظاهر کننده گان در میدان تحریر قاهره به نام اعظم محمود می گوید:

«مهمترین مساله استعفای مارشال طنطاوی، معاون وی اسامه عنان و تمام اعضای شورای نظامی می باشد. استعفای حکومت آن ها موضع دوم است. این چیزیست که ما می خواهیم.»

بعد ازآن که تظاهر کننده گان به خاطر خاتمه بخشیدن به قدرت شورای نظامی مصر خواهان گرد همایی یک ملیونی شدند، شورای نظامی گفتگو های را امروز با نیروهای مختلف سیاسی آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG