لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

امریکا خواهان یک رژیم جدید با گذشت، تحمل و آزادی در سوریه است


هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سحنرانی اش بعد از ملاقات با شورای ملی مخالفین سوریه در شهر ژینو گفت، سوریایی ها نه تنها در پی برکناری بشارلااسد باشند، بلکه باید به سوی حاکمیت قانون هم به پیش روند.

خانم کلنتن گفت:
«در روند انتقال دیموکراتیک علاوه بر سرنگونی رژیم بشارالاسد، دیگر مسایل مهم نیز شامل می باشند. به این معنی که قرار دادن سوریه در یک مسیر حاکمیت قانون و حفاظت از تمام حقوق اتباع بدون در نظر داشت، فرقه، نژاد، قوم و جنسیت خیل پر اهمیت است.»

خانم کلنتن که با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، مخالفین سوریه درک کرده اند که اقلیت های در این کشور برای داشتن یک رژیم پر تحمل و آزادی نیاز به یک اعتماد و اطمینان دارند.

بشارالاسد خود از یک فرقهء اقلیت علوی از شاخهء مذهب شیعه است، در حالی که اکثریت مردم سوریه پیرو مذهب سنی می باشند.

ملاقات هیلاری کلنتن با گروه های مخالف حکومت سوریه یک هفته بعد از آن صورت می گیرد که شورای ملی مخالفین سوریه تحت نام گروه های مخالفین که بیشتر آنها در خارج از این کشور زنده گی می کنند در ترکیه با گروه اردوی آزاد که از نیروهای مسلح بشارالاسد جدا شده و در خاک سوریه فعالیت دارد، با هم دیدار کردند.

بسما کودمنی سخنگوی شورای ملی سوریه گفت، هردو جانب تلاش های شان را هم آهنگ ساختند و به گفتهء وی روابط میان آنها در حال رشد است.

اردوی آزاد سوریه مدعی است که 20 هزار عضو دارد. آنها روز بروز مجهز تر می شوند و حملات شدید را علیه اردوی سوریه به راه می اندازند.

کودمنی از اردوی آزاد سوریه دفاع کرده همچنان می گوید که آنها در نهایت به مقاومت مسالمت آمیز، متعهد اند:
«آنها برنامه سیاسی این شورا را که دفاع و محافظت از یک انقلاب ماهیتاً صلح آمیز است، رعایت می کنند و آنانی که از نیروهای نظامی سوریه جدا شده اند، در حال حاضر در مصوونیت افراد ملکی نقش مهم دارند. در اکثر شهر ها ما دیده ایم که به مردم اجازه ادامه تظاهرات را می دهند. در حالی که بدون فراهم آوری چنین شرایط امکان داشت که شمار کشته شده ها و قربانیان از این بلند تر باشد.»

شورای ملی مخالفین سوریه همچنان در تلاش متقاعد کردن دیگر گروه ها مخالف حکومت از جمله کمیته هم آهنگ کننده ملی می باشد تا با آنها بی پیوندند.

هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا با رهبر شورای ملی سوریه نیز ملاقات کرد.
XS
SM
MD
LG